Vyvracíme mýtus: Silničáři zase zaspali!
12. 1. 2022
Každoročně se my silničáři setkáváme ze strany řidičů se stížnostmi na naši práci. Zlobí se, že ne všechny silnice jsou perfektně prohrnuté a někdy to trvá i pár hodin, než zvládneme protáhnout úsek, kterým třeba jezdí do práce. Možná by tedy stálo za to přiblížit, jak to vlastně v zimě u nás chodí. Zkusíme ukázat náš pohled a vyvrátit oblíbený mýtus o tom, že silničáři každý rok zaspí.
Začínáme už v srpnu
Příprava na zimu není otázka jednoho týdne. Proto už od srpna řešíme nákup materiálu. Proč tak brzy? Důvodem je cena, která v hlavní sezoně roste. Je tedy ekonomičtější nakoupit sůl dopředu. U nás v Chrudimi nic jiného než sůl nenajdete, protože pískem se sype pouze tam, kde je nějaký zdroj pitné vody, případně chráněná oblast.
Krystalická sůl i roztok
Soli kupujeme dvě – pytlovanou a volně loženou, kterou naplníme halu. Do té se vejde zhruba 1 300 tun, což většinou na zimu vystačí. Cenově vychází tuna na 2 000 korun a vozí se z Polska. Touto solí se sype, když očekáváme, že začnou silnice namrzat. Díky moderní technice je možné ji při sypání i vlhčit, aby se lépe udržela na asfaltu a nesmetl ji z vozovky první kamion, který za sypačem projede.
V pytlích zabalená sůl se používá na výrobu solankového roztoku, který perfektně funguje třeba na rozpuštění náledí. Roztok si mícháme sami ve speciálním stroji a tato sůl mimochodem pochází ze stejného dolu v Německu, jako ta, která se používá k výrobě fyziologického roztoku používaného ve zdravotnictví.
Dokonalá předpověď
Abychom věděli, kdy máme vyjet, potřebujeme velké množství informací. Klasická předpověď počasí na dva až tři dny dopředu nám napoví, na co zhruba se máme chystat. Víme, jestli bude ledovka, sněžení s větrem nebo namrzající déšť. Ale kdy přesně se tak stane a kde nás bude potřeba nejvíc, to vyčteme z dat, která máme k dispozici z meteorologických stanic po celém okrese a také z radaru. Dalším vodítkem, které je někdy skutečně nejlepší, jsou záběry z kamer rozmístěných kolem silnic. Můžeme se tak kdykoliv podívat, jaká je situace ve skutečnosti a dát si ji do souvislosti s dalšími ukazateli. To vše máme k dispozici díky softwaru MIS, který všechna tato data sbírá a přehledně zobrazuje.
Je čas vyjet!
Když víme, že je to potřeba, vysíláme do akce sypače. V Chrudimi máme k dispozici celkem čtyři, přičemž všechny mohou jak sypat, tak prohrnovat. Mimo ranní směnu, kdy jsou v práci všichni, drží naši řidiči v zimním období pohotovost. To znamená, že na zavolání musejí do půl hodiny přijet do práce a se sypačem vyjet. Nehrozí tedy, že by reakce na sněžení přišla s několikahodinovou prodlevou, jak se někdy traduje. Naopak, snažíme se situaci řešit dříve než nastane, respektive tak, aby sypač byl v potřebnou dobu již na místě.
Každý stroj má na starosti zhruba 80 kilometrů silnic, což je samozřejmě potřeba vynásobit dvěma, protože se vždy ošetřuje jen jeden směr. Teoreticky se tak sypač na jedno a to samé místo dostane zhruba po čtyřech hodinách, protože jeho rychlost je kolem 40 km/h. V praxi musíme některé silnice ošetřovat přednostně, ale pozor, jenom druhou a třetí třídu. „Jedničky“ si řeší ŘSD.
Problém nastane ve chvíli, kdy ke sněžení přijde ještě vítr. Sypač sice může úsek prohrnout, ale v řádu minut lze pozorovat opětovné zafoukávání a tvorbu sněhových jazyků. Po půl hodině může být na vozovka ve stavu, kdy není poznat, že tudy naše technika před chvílí projela.
Vůbec nejhorší je ale ledovka. Jakmile se silnice kompletně pokryje ledovou vrstvičkou, je jen otázka času, než se to někde ucpe. Hodně nám „nepomáhají“ kamiony – jeden se zasekne v kopci a zůstane stát. Další přijede a sebevědomě se hrne do toho samého kopce. Nemůže to samozřejmě skončit jinak, než ucpáním obou směrů. Řešení takové situace tvrdá i několik hodin, kola kamionů se musejí pracně podsypávat a na místě je technika, která by v tu chvíli byla potřeba jinde.
Zaspat nemůžeme
Když tedy médii proběhne zpráva, že silničáři nestíhají a kdoví, kde se flákají, je pravda obvykle úplně jinde. Ovlivnit počasí neumíme a skutečně nelze čekat, že všechny asfaltky v okrese budou za silného mrazu a sněžení černé. To jednoduše není možné. Řidiči aut nám ale mohou pomoci tím, že včas přezují na zimní pneumatiky a pojedou opatrně, aby neskončili mimo silnici. Dále je dobré počítat s tím, že holt v zimě občas sněží a cestou z práce to může venku vypadat úplně jinak než ráno. My jsme připraveni prakticky od října a když je to potřeba, tak vyjedeme. Nemůžeme ale být všude a udržovat každý metr silnic v desetiminutovém intervalu.
Napsali o nás na Portálu řidiče
Na portálu portalridice.cz vyšel obdobný článek přímo z redakce.
CO VÁS ZAJÍMÁ
21. 1. 2025
Letos začne stavba přivaděče na D35 v úseku Černá za Bory – Dašice a na dalších se pracuje
I v letošním roce bude pokračovat stavba dálničních přivaděčů. Zahájena bude například přeložka silnice II/322 Černá za Bory – Dašice, která bude sloužit jako obchvat Zminného. Projektuje se také dálniční napojení silnice II/312 na D35 u Vysokého Mýta.
13. 1. 2025
Po otevření obchvatu opraví kraj také původní průtah Kojicemi
V dubnu 2023 otevřel Pardubický kraj tři kilometry dlouhý obchvat Kojic směrem na Středočeský kraj. Náklady stavby dosáhly částky 264,5 milionů korun bez DPH. V souvislosti s odkloněním tranzitní dopravy z centra obce nyní kraj s vedením Kojic řeší opravu původního průtahu obcí v návaznosti na další připravované investice.