Začne stavba nového mostu v Řečanech nad Labem
24. 4. 2025
Už 2. května v Řečanech nad Labem odstartuje stavba nového mostního objektu přes řeku Labe, který nahradí stávající most z roku 1926. Hotovo má být na podzim příštího roku. Dnes na budoucím staveništi proběhlo novinářské odpoledne, na kterém objednatel i zhotovitel projekt prezentovali.
„Stavba nového mostu byla vysoutěžena za 236 milionů korun s DPH. Státní fond dopravní infrastruktury na ni přispívá částkou ve výši necelých 100 milionů korun, současně probíhají jednání o navýšení finančního příspěvku do výše 50 % smluvní částky tak, jak bylo již v minulosti se státem diskutováno,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Projekt je zároveň klíčovým krokem pro rozvoj dopravní infrastruktury v regionu. „Nový most bude respektovat všechny požadavky Ředitelství vodních cest a Povodí Labe pro zajištění splavnosti Labe a také zapadat do zdejší krajiny v blízkosti Národního hřebčína Kladruby nad Labem, který je součástí jedinečného kulturního dědictví zapsaného na seznamu UNESCO. Most bude měřit téměř 116 metrů, bude mít moderní ocelovou nosnou konstrukci, a chodníky pro pěší a cyklisty po obou stranách. Umožní tedy nejen bezpečný pohyb motoristů, ale také cyklistů a turistů, kteří přijíždějí objevovat krásy Polabí. Otevřít by se jim měl na podzim příštího roku, poté už budou probíhat pouze dokončovací práce, jako je například demontáž mostního provizoria,“ informoval náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
Začne se bouráním
První fází bude demolice stávajícího mostu. „Nejprve odstraníme starý most. V červnu začne v továrně v Polsku výroba nové konstrukce. Jednotlivé segmenty v březnu 2026 přepravíme po dílech do Řečan. Na místě je budeme postupně svařovat a kontrolovat. Váha konstrukce dosáhne 770 tun,“ uvedl stavbyvedoucí společnosti Chládek a Tintěra Pardubice Petr Jelínek.
Díky tomu, že je v místě položeno mostní provizorium, by nemělo docházet k většímu omezení dopravy. „Pro řidiče a chodce se nic nemění, i nadále budou využívat mostní provizorium, které zde bylo osazeno v roce 2023. V místě se ale bude pohybovat stavební technika a personál, prosíme tedy řidiče o zvýšenou opatrnost při průjezdu,“ vysvětlil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Citlivě ke krajině
Most byl navržen tak, aby respektoval nejen požadavky pro bezpečné a plynulé spojení i splavnost Labe, ale také aby dobře zapadl do krajiny. „Jako instituce, která pečuje o jedinečné kulturní dědictví a památku zapsanou na seznamu UNESCO, velmi oceňujeme, že byl zvolen takový návrh mostu, který citlivě respektuje charakter okolí. Nový most splní technické a dopravní požadavky dnešní doby, ale zároveň svým architektonickým řešením nenarušuje historickou a krajinářskou hodnotu tohoto výjimečného území. Je to krásný příklad toho, že i moderní stavba může být v souladu s historickým prostředím,“ uvedl ředitel Národního hřebčína Kladruby nad Labem Jiří Machek.
Stavbu nového mostu vítá také starostka obce Řečany nad Labem. „Pro naši obec jde o zásadní investici, která zlepší každodenní život místních obyvatel. Po mnoha letech se dočkáme moderního, bezpečného a pohodlného spojení přes řeku, které usnadní dopravu nejen pro řidiče, ale i pro pěší a cyklisty. Jsem ráda, že se podařilo zachovat plynulost provozu během stavby a že finální podoba mostu odpovídá potřebám dnešní doby,“ sdělila Michaela Matoušková.
Veškeré informace o stavbě budou zveřejňovány na webu www.mostrecany.cz.
O mostu
Původní most sloužil pro překonání řeky Labe od roku 1926. Mostní prohlídky ale odhalily zjevné trhliny, praskliny a další poškození jak na nosné konstrukci, tak na spodní stavbě, a provoz na mostě tak musel být uzavřen. Pardubický kraj proto pořídil nové mostní provizorium, které nechal v roce 2023 osadit vedle stávajícího mostu. Jeho součástí je i lávka pro pěší. Provizorium měří přibližně sto metrů a tvoří ho třímetrové moduly. Díky tomu ho potom Pardubický kraj použije na jiných místech dle aktuální potřeby.
Investice do mostů patří mezi nejdražší
Samospráva v posledních letech významně investuje do mostů na silnicích II. a III. třídy. V Pardubicích probíhá nákladná a technicky komplikovaná rekonstrukce mostu Pavla Wonky. Pokračuje se také na opravách mostů v Blížňovicích, ve Vrbatově Kostelci a v Hlinsku, které budou dokončeny v druhém čtvrtletí roku 2025.
Po rekonstrukci byly v prosinci otevřeny mnětické mosty, opravený je například také památkově chráněný mostek v Semaníně, v Nových Hradech nebo v Pohránově. Vloni skončila i náročná rekonstrukce mostu na Křižanovické přehradě, kvůli které se přehrada musela částečně upustit.
Opravy a rekonstrukce mostů jsou finančně velmi nákladné, pro Pardubický kraj ale patří investice do dopravní infrastruktury mezi priority.