SÚS Pk: Naši techniku neustále obnovujeme
16. 3. 2021
Správa a údržba silnic Pardubického kraje je krajskou příspěvkovou organizací sídlící v Pardubicích – Doubravicích. Je organizací zřízenou pro zajišťování správy a údržby silnic II. a III. třídy v majetku Pardubického kraje.
Správa a údržba silnic Pardubického kraje zajišťuje zimní údržbu 931 km silnic II. třídy a 2207 km silnic III. třídy a opravy komunikací v letních období.
V rámci kraje působí celkem 15, optimálně umístěných cestmistrovství – v Pardubicích, Přelouči, Holicích, Chrudimi, Třemošnici, Luži, Hlinsku, Běstovicích, Litomyšli, Poličce, Žamberku, Ústí nad Orlicí, Lanškrouně, Svitavách, Moravské Třebové a odloučeném pracovišti v Králíkách. Technická výbava, sociální zázemí i personální politika je středem zájmu Správy a údržby silnic Pardubuckého kraje. „Techniku neustále obnovujeme. Průměrné stáří našich strojů je 12 roků, což je zhruba dvojnásobná doba odpisové lhůty. Není ale výjimkou, že máme vozidla stará 22 nebo 24 let a ve slušném stavu, jelikož se o ně naši lidi velmi dobře starají. Snažíme se však pořizovat techniku průběžně a nikdy nevynechat žádnou příležitost, protože pokud to jeden rok zanedbáte, tak se to těžko dohání. Kromě vozového a mechanizačního parku je předmětem pozornosti i sociální zázemí. Snažíme se o modernizaci jak skladových prostor na nejrůznější materiály, tak budov,“ říká ředitel Správy a údržby Pardubického kraje Miroslav Němec.
TECHNIKA
Technika jako taková se obnovuje hlavně z důvodu nároků zimní údržby. Každý rok dochází k obnově 4 až 5 kusů techniky velkého nákladního vozidla s plnou zimní výbavou, přičemž většinou se jedná o víceúčelové nosiče – v létě se stroje využívají například pro navážení horkých asfaltových směsí a dalších materiálů.
„Díky návštěvě jednotlivých pracovišť jsem si mohl udělat vlastní obrázek. Poznání prostředí zblízka je pro mou další práci v této oblasti nezbytné. Jsem rád, že se Správě a údržbě silnic Pardubického kraje pravidelně daří obměňovat dva kusy nakladačů nebo traktorbagrů s různou modifikací radlic a lžic. Prioritou je zajištění zimní údržby silnic – a na tyto stroje se zaměřují,“ hodnotí první náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš.
NABÍDKA PRACÍ A SLUŽEB
Mezi nabídku prací a služeb Správy a údržby silnic Pardubického kraje patří v první řadě běžná údržba komunikací jako čištění vozovek předsazeným, nebo závěsným koštětem, čištění vozovek samosběrem, mytí vozovek tlakovou vodou s rozstřikovací lištou, výspravy výtluků asfaltovou emulzí a kamenivem, výspravy výtluků asfaltovou směsí za tepla i za studena, nátěry vozovek (lokální výspravy, celoplošné nátěry), frézování lokálních poruch vozovky či pokládka živičných krytů.
Dále se jedná o obnovu a údržbu svislého a vodorovného dopravního značení, strojní mytí značek, výměna SDZ na původním stojanu, zřízení SDZ včetně stojanu a patky, zřízení a obnova vodorovného dopravního značení (VDZ), pronájem svislého dopravního značení a označení objízdných tras dle stanovení dopravního značení nebo o obnovu a údržbu silničního příslušenství jako nátěry svodidel a zábradlí s očištěním (ručně, strojně), výměna nebo nové zřízení svodidel a zábradlí, výměna nebo nové zřízení směrových sloupků, osazení zpomalovacích prahů, obnova nebo nové zřízení dopravního zrcadla, seřezávání krajnic, čištění a hloubení příkopů, opravy a zřízení propustů, čištění a opravy uličních vpustí, kosení travních porostů (strojně) nebo likvidace pařezů frézováním a mnoho dalšího.
DOPLŇKOVÁ ČINNOST
Doplňková činnost představuje prakticky kompletní servis v oblasti údržby silničních staveb a jejich příslušenství i pro ostatní subjekty, nejenom pro cestující veřejnost.
Prioritními klienty jsou především města a obce, ale také soukromí vlastníci, právnické a fyzické osoby.
V rámci doplňkové činnosti (poskytování prací a služeb v oblasti silničního hospodářství) organizace provádí marketingovou podporu – budování image společnosti, značky a dobrého jména společnosti. Průměrné náklady představují 8 – 12 % výkonů z doplňkové činnosti.
CO VÁS ZAJÍMÁ
21. 1. 2025
Letos začne stavba přivaděče na D35 v úseku Černá za Bory – Dašice a na dalších se pracuje
I v letošním roce bude pokračovat stavba dálničních přivaděčů. Zahájena bude například přeložka silnice II/322 Černá za Bory – Dašice, která bude sloužit jako obchvat Zminného. Projektuje se také dálniční napojení silnice II/312 na D35 u Vysokého Mýta.
13. 1. 2025
Po otevření obchvatu opraví kraj také původní průtah Kojicemi
V dubnu 2023 otevřel Pardubický kraj tři kilometry dlouhý obchvat Kojic směrem na Středočeský kraj. Náklady stavby dosáhly částky 264,5 milionů korun bez DPH. V souvislosti s odkloněním tranzitní dopravy z centra obce nyní kraj s vedením Kojic řeší opravu původního průtahu obcí v návaznosti na další připravované investice.