Souprava na míru zrychlí a zlevní opravy silnic
2. 7. 2020
Zbrusu nový stroj zaparkoval v Poličce na zdejším cestmistrovství Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Souprava dovezená z Německa nahradí svou třicet let starou předchůdkyni, která se na území celého regionu starala o provádění silničních emulzních nátěrů. Cestářům umožní nové zařízení výrazně prodloužit životnost vozovek, o které se starají.
„Po určité době deseti až dvanácti let se povrch vozovky začne zjednodušeně řečeno otevírat. Vznikají v něm póry,“ vysvětluje náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. „Nástřikem emulze a drti zabráníme budoucímu rozpadu silnice a prodloužíme její životnost. Tato forma opravy není finančně tak náročná jako pozdější rekonstrukce celé silnice.“
Z Poličky do celého kraje
V žargonu silničářů se soupravě, která dorazila do Poličky, odkud bude vyrážet na opravy silnic v celém kraji, říká výsprávkový vlak. „Do jednoho procesu totiž shromažďuje několik technologických postupů práce, které se dříve musely provádět postupně několika stroji,“ říká ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Zařízení, které za sebou táhne nákladní vůz, umí rozprostřít emulzi na povrchu silnice, podrtit a uhutnit. Přitom dojde relativně levně, rychle a efektivně nejenom k zakrytí a utěsnění povrchu vozovky, ale také k obnovení jejich protismykových vlastností. „Povrch se zacelí, uzavřou se póry, obnoví se protismykové vlastnosti a vozovce se prodlouží životnost o pět až osm let bez toho, že by se musel pokládat nový asfaltový povrch,“ dodává provozní náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje Marian Cvrkal.
Důkladně vybírali
Novou soupravu umožnil silničářům pořídit Pardubický kraj, který Správu a údržbu silnic Pardubického kraje zřizuje. „Peníze byly částečně z rozpočtu a částečně z úspory ze zimní údržby. K tomu jsme také navýšili rozpočet na materiály, aby se se strojem dalo naplno pracovat,“ konstatuje náměstek Kortyš. Rozhodnutí přišlo v pravý čas, doposud používaná zastaralá souprava už je na konci životnosti. A protože zkušeností s ní mají silničáři spoustu, věděli, co mají od německého výrobce chtít. „Naši technici nový stroj velmi řádně odpřipomínkovali, takže lze říci, že je postavený vlastně na míru,“ usmívá se ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Podle vedoucího dopravy a mechanizace Správy a údržby silnic Pardubického kraje Jaroslava Vojty má nová souprava řadu výhod. „Ta hlavní spočívá v šířce pokládky. Dřív jsme se starou soupravou museli silnici projet několikrát, u nové stačí pro celou šířku standardní silnice jedna cesta pro každý pruh,“ říká Vojta. Na soupravě jsou navíc aplikovány nejnovější technologie a je plně programovatelný.
Cenově dostupné opravy
Zatímco pracovní šířka staré soupravy byla jen 2,4 metru, nové zařízení umí nástřik provádět v šíři 3,8 metru. Její rychlost opravy daného silničního úseku je tedy podstatně vyšší. To je významný benefit nejenom z hlediska efektivity práce silničářů, čas a nervy ušetří také řidičům, protože se zkrátí doba omezení provozu.
Významný je i ekonomický přínos. Technologie prodlužující život vozovce o řadu let je nesrovnatelně méně nákladná než standardní oprava. „Cenová relace metru čtverečného je kolem pětatřiceti až čtyřiceti korun za jednovrstvý nátěr, dvouvrstvý stojí mezi osmdesáti a devadesáti korunami. Klasická oprava stejné plochy asfaltovým betonem přijde na tři sta korun a více,“ konkretizuje provozní náměstek Cvrkal. Silničáři přitom díky novému stroji dokáží ošetřit touto technologií až půl milionu metru čtverečných silnic za rok.
Nejen pro krajské silnice
Správa a údržba silnic Pardubického kraje se primárně stará o silniční síť II. a III. třídy v majetku kraje. Nová souprava proto ale zdaleka není omezena jenom na krajské silnice. Levná a efektivní technologie přijde vhod i jiným vlastníkům. „Tyto práce nabízíme také obcím a soukromému sektoru,“ vysvětluje Marian Cvrkal. „Zejména menší obce, kde mají silnice zpevněné pouze asfaltovým recyklátem, tuto technologii vítají. Je levná a ošetření dvojitým nátěrem pro jejich malé zatížení plně dostačuje.“ Nabídky se individuálně kalkulují pro každého poptávajícího a zájem o výkon specializované čety z Poličky je veliký.
CO VÁS ZAJÍMÁ
2. 12. 2024
Řečany se dočkají nového mostu. Stavba začne už na jaře
Zbrusu nový most, který bude respektovat požadavky na splavnění Labe i památkářů, se začne v příštím roce stavět v Řečanech nad Labem. V nejbližších dnech bude podepsána smlouva se zhotovitelem. Práce jsou naplánované na dvě stavební sezony. Původní most je ve špatném stavu a v současné době řidiči v místě jezdí po mostním provizoriu, které je v místě položené od roku 2023.
29. 11. 2024
Od 1. prosince už můžete zase jezdit po hrázi křižanovické přehrady
Po více než roce intenzivních prací bude od prosince možné jezdit po hrázi křižanovické přehrady. S rekonstrukcí mostovky začala Správa a údržba Silnic Pardubického kraje na konci června 2023 kvůli špatnému technickému stavu.