Sekání trávy podél silnic - v hlavní roli legendární Unimog
7. 9. 2022
Sečení travních porostů je každoroční téma. Ostatně, je to povinnost nás cestářů, která je daná zákonem.
Třikrát za sezónu
Se sekáním nebo chcete-li sečením okolí silnic se začíná zpravidla 1. května a končí se 31. října. V tomto období by měly proběhnout tři seče, to znamená, že každý úsek podél silnic by měl být posekán třikrát.
Legendární Unimog
K dispozici máme krom jiné techniky i Mercedes Unimog, což je svého druhu legenda mezi užitkovými auty. Vybaven je pro potřeby sečení hydraulickou rukou s žací hlavou.
Za den, tedy za nějakých sedm hodin práce, stihne posekat v součtu 15 kilometrů dlouhý pás široký 1,2 metru (což je záběr hlavy). Záměrně zjednodušujeme, aby bylo možné si to lépe představit. Ve skutečnosti se totiž seče na tři nebo čtyři rázy, to znamená několik pruhů vedle sebe, daný úsek je tedy nutné projet několikrát.
Žádná chirurgie to není
Kdo by si představoval citlivou práci, při které hlava jemně kopíruje povrch pod sebou, možná by byl z reality lehce zklamaný, protože tak citlivé ovládání joystickem není. Hlava je konstruovaná tak, aby po zemi spíše jela - k tomu slouží odvalující se ocelový válec, ocelové tělo je opatřené kluznými plochami, které se doslova „šoupou“ po povrchu. Však taky levou, tedy tu, která přichází do kontaktu s asfaltem, měníme po každé sezóně.
Samotné nože nejsou tak úplně nože, ale jedná se spíše o jakési naostřené lopatky. Je potřeba, aby byla konstrukce především robustní, protože čas od času narazí na pařez, případně něco, co se povaluje v příkopě. Od starých triček, přes koberce, až třeba po ocelový pásek. Všechno musí řidič samozřejmě řešit a z hlavy to někdy pracně vymotat, případně vystříhat. Sekání vysoké nebo mokré trávy tedy není zdaleka vše, s čím se musí stroj potýkat.
Veterán motoparku Správy a údržby silnic
Pro fanoušky Unimogu a nesmrtelných aut obecně ještě menší shrnutí. Za šichtu spotřebuje vůz asi 40-60 litrů nafty a pod kapotou pracuje starý naftový motor, který točí při práci asi 1 500 otáček, přičemž červené pole otáčkoměru začíná někde na 2 700 otáčkách. Je to model z roku 2001, má najeto 165 tisíc kilometrů a dříve fungoval v zimě jako sypač. Poslední roky slouží přes zimu jako rezerva a v létě právě pro sekání trávy kolem silnic.
CO VÁS ZAJÍMÁ
21. 1. 2025
Letos začne stavba přivaděče na D35 v úseku Černá za Bory – Dašice a na dalších se pracuje
I v letošním roce bude pokračovat stavba dálničních přivaděčů. Zahájena bude například přeložka silnice II/322 Černá za Bory – Dašice, která bude sloužit jako obchvat Zminného. Projektuje se také dálniční napojení silnice II/312 na D35 u Vysokého Mýta.
13. 1. 2025
Po otevření obchvatu opraví kraj také původní průtah Kojicemi
V dubnu 2023 otevřel Pardubický kraj tři kilometry dlouhý obchvat Kojic směrem na Středočeský kraj. Náklady stavby dosáhly částky 264,5 milionů korun bez DPH. V souvislosti s odkloněním tranzitní dopravy z centra obce nyní kraj s vedením Kojic řeší opravu původního průtahu obcí v návaznosti na další připravované investice.