Příprava investic do silniční sítě v příštím roce je v plném proudu
20. 12. 2017
Shrnutí stavební sezony v Pardubickém kraji v roce 2017 a plány na rok příští, taková byla témata pravidelného pracovního setkání zástupců institucí a firem působících v oblasti dopravy.
Podle náměstka hejtmana Pardubického kraje zodpovědného za dopravu a dopravní obslužnost Michala Kortyše ještě na začátku letošního roku nebylo jasné, jaké prostředky do oprav silnic půjdou. Ministerstvo dopravy ČR peníze nakonec uvolnilo. „V současné době se dokončuje zhruba 20 staveb, které budou letos předány do provozu. Další čtyři zůstanou rozpracovány do příštího roku. Na jejich dokončení v příštím roce bude převedena částka kolem 20 milionů korun z celkové hodnoty projektů ve výši 225 milionů. Práce jsou odloženy na příští rok z důvodu blížící se zimy a tím pádem hrozící nekvality provedené práce,“ připomíná náměstek hejtmana Michal Kortyš. Na problematiku financování oprav silnic navázal i vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Ladislav Umbraun: „Letos se do oprav silnic investovalo kolem 600 milionů korun a je dobře, že ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury i v tomto roce na kraje nějakým způsobem pamatoval. Nedá se to však srovnat například s rokem 2015, kdy kraje od SFDI inkasovaly přes 4 miliardy korun, a do našich silnic jsme mohli investovat téměř miliardu.“
Příprava projektů za evropské peníze
Na pracovním jednání se jeho účastníci věnovali také stavu konkrétních staveb i přípravě projektů spolufinancovaných z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). V něm má Pardubický kraj připraveno na pětatřicet projektů. „Máme vytipovaných také 20 mostů, na které budeme dělat projektovou dokumentaci, abychom měli náhradu v případě, že by z nejrůznějších důvodů projekt na některou silnici nedopadl,“ dodává náměstek hejtmana Kortyš. U projektů IROP se ale kraj potýká s problémy s majetkoprávní přípravou, které by snad ale mohla vyřešit novela stavebního zákona. Díky změnám v zadávání zakázek totiž už nerozhoduje pouze cena, ale také lhůta výstavby.
Největší stavby v regionu
Kromě projektů IROP Pardubický kraj připravuje například také modernizaci silnice na Králicku v rámci česko-polské spolupráce, nebo obchvat Dašic a Rokytna, které jsou přivaděči k budované dálnici D35. „Obchvat Dašic i Rokytna a Býště jsou ve vysokém stupni rozpracování a příští rok by se na nich mohlo začít pracovat,“ říká ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec s tím, že na obchvat Dašic plynule naváže další připravovaná stavba, kterou je obchvat Zminného. „Obchvatem Dašic s napojením na D35 a obchvatem Zminného získá východní část Pardubic kvalitní napojení na evropskou silniční síť,“ doplňuje Miroslav Němec. Největší připravovanou stavbou za 1,2 miliardy korun, kterou už schválila i Centrální komise Ministerstva dopravy, je stavba silnice od Vysokého Mýta směrem na Choceň a Žamberk. Dalším velkým projektem je most přes Labe ve Valech u Přelouče, na které Pardubický kraj spolupracuje s Ředitelstvím vodních cest ČR. Stavba za přibližně 200 milionů korun by měla začít už v roce 2018.
CO VÁS ZAJÍMÁ
17. 10. 2024
Cestáři z Třemošnice mají nového pomocníka na zimní i letní údržbu
V pátek 1. listopadu nastane datum, odkdy musí krajští silničáři počítat se zimní údržbou. S přívaly sněhu a ledovkou jim bude na Třemošnicku v nastávající sezóně pomáhat zbrusu nový nákladní vůz Scania se dvěma nástavbami.
16. 10. 2024
Oprava Lidické ulice v Lanškrouně se přesouvá na jaro 2025
Ačkoliv měla Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) původně začít s rekonstrukcí silnice v Lidické ulici v Lanškrouně ještě letos v létě, práce se nakonec zahájí zkraje jara 2025. Důvodem je cena, za kterou projekt vysoutěžila dodavatelská firma. Částka byla oproti původním odhadům výrazně nižší a bylo třeba podanou nabídku na veřejnou zakázku detailněji posoudit.