Nárůsty cen dopadají na silničáře. Z mnoha stran
7. 9. 2022
Fakt, že nežijeme v úplně jednoduché době, si uvědomuje asi každý. Nemusíme sledovat ani zprávy, stačí se podívat na ceny v obchodě, nový výpočet záloh na energie nebo na cenu pohonných hmot u čerpací stanice. Potýká se s tím každý z nás, těžší časy řeší i firmy a veřejné organizace. S nárůstem cen energií se potýkají třeba školy, nemocnice či domovy pro seniory, dopady se nevyhnuli ani silničářům.
„Příčiny toho, co dnes musíme řešit, jsou kombinací více vlivů. Základ změn ekonomické rovnováhy nastavil už covid, kdy omezení některých výrob vyvolalo zdražení,“ říká k tomu ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Složité období ale neskončilo s poklesem křivky nakažených a hospitalizovaných, rovnou na něj navázal ozbrojený konflikt na Ukrajině. Ten přetrhal zbožně-peněžní vztahy a ruská agrese narušila i globální obchod.
Silničáře razantně zasáhl nárůst cen energií, zejména plynu, který zdražil šestinásobně. To je právě pro organizace, které se starají o silniční síť poměrně klíčové. Většina obaloven, tedy zařízení, ve kterých vzniká asfaltový beton, je totiž v Pardubickém kraji i ve zbytku republiky poháněna právě plynem. „Je tu i nárůst cen ropných látek, od pohonných hmot jako je benzín nebo nafta přes lehké topné oleje až po právě asfalty. A zvýšila se i cena dalších materiálů, jako je železo nebo plasty,“ vypočítává Němec a dodává: „Zdražení těchto komodit zvrátilo cenovou rovnováhu i ve službách a dodávkách stavebních prací, zejména těch, které jsou odkázány právě na tyto materiály.“
Drtivý dopad na nabídky dodavatelů
Mylné by tak bylo předpokládat, že současná situace „jen“ donutí silničáře přemýšlet nad zimním vytápěním budov jednotlivých cestmistrovství nebo nájezdem jejich automobilů. Závažným a velice složitým problémem je v současné době získat dodavatele některých zakázek, zejména těch větších, které neskončí během jedné sezóny. Turbuletní cenová situace totiž pro stavební firmy znamená obrovské riziko, jen těžko se dnes mohou za nynější ceny zavázat k dodání velké zakázky, v jejímž průběhu se náklady na vstupy mohou zmnohonásobit. „Je to i o tom, že zákon o zadávání veřejných zakázek ne zcela umožňuje v průběhu realizace provádět skoková navýšení cen, to je možné jen ve srovnání s inflací, ovšem jen za uplynulé období,“ vysvětluje šéf silničářů s tím, že cenové nabídky s ekonomickým smyslem se daří dostávat jen v případě krátkodobých zakázek. Podle něj je těžké odhadnout vývoj situace, věří ale, že kolotoč cen se v dohledné budoucnosti zastaví. Rozhodně to ale prý nebude na výchozí úrovni, očekávat lze cenovou hladinu o dvacet až padesát procent vyšší, než byla před začátkem krize.
Dodavatelé vypověděli smlouvy
Vedle druhotného dopadu v podobě zvýšených cen dodavatelů a problému s jejich získáváním samozřejmě krajští silničáři v Pardubickém kraji museli řešit i přímé důsledky zdražování energií a pohonných hmot. „U těchto hlavních komodit jsou nárůsty dvojnásobné. Je pravda, že jsme tyto náklady vyčíslili a náš zřizovatel, tedy Pardubický kraj, nám nárůst nákladů pro letošní rok pokryl,“ konstatuje ředitel Němec, který ale zároveň zmiňuje komplikaci, se kterou si jeho kolegové třeba ze školství či sociální oblasti hlavu lámat většinou nemusí. Tou je vypovězení smluv, které Správa a údržba silnic Pardubického kraje měla na dodávky posypové soli, kameniva, železa nebo dopravních značek. „Všechno tak musíme znovu soutěžit a jsme velmi napjatí, co z toho vzejde, na jakou cenovou úroveň se dostaneme. Už nyní ale víme, že třeba u posypové soli bude nárůst přinejmenším dvě stě korun na jedné tuně, takže místo osmnácti set budeme platit přes dva tisíce. U kameniva to bude ještě horší, tam očekáváme dvojnásobnou cenu, takže to, co jsme kupovali za tři stovky, bude stát kolem šesti set.“
Vlastní činnost situace neomezí
Přestože je situace opravdu velmi složitá, ředitel krajských silničářů ubezpečuje, že nebude mít vliv na to, co je jeho organizace povinná vykonávat. Je tedy možné, že se sníží množství investiční stavební činnosti, běžné údržby a nezbytných oprav se situace nedotkne. „Jsou věci, které nastat musí, jako je zimní údržba, která je otázkou bezpečnosti, plynulosti dopravy a také chodu ekonomiky. Pak je to samozřejmě odstraňování závad ve sjízdnosti a rušení provozu,“ dodává ředitel.
CO VÁS ZAJÍMÁ
11. 11. 2024
Pardubický kraj zahalila hustá mlha, silničáři hlásí kvůli námraze první výjezdy
Pokud se pranostiky nemýlí, čeká na nás minimálně v našem regionu střídavá zima. Svatý Martin v pondělí 11. listopadu přijel na šedém koni, což znamená, že města a obce zahalila hustá mlha. Silničáři v noci z neděle na pondělí zaznamenali první výjezdy během zimní údržby. Do práce nevyjížděli odklízet sníh, ale kvůli námraze na vozovce, která dělala místy problémy na Orlickoústecku, Pardubicku a Chrudimsku.
8. 11. 2024
Konec stavební sezóny se rychle blíží, silničáři finišují s opravami
Podzim už je v plné síle a v příštích týdnech meteorologové očekávají další snižování teplot. Pro silničáře to neznamená pouze začátek zimní údržby, ale také krátící se dobu na dokončení naplánovaných projektů. Proto v posledních dnech usilovně pracovali například v Letohradě, Litomyšli, Luži, Vendolí či Jamném nad Orlicí.