Krajští silničáři oslavili dvacáté narozeniny
6. 5. 2022
Dvacet let je krásný věk a zaslouží si oslavu, ohlédnutí i pohled do budoucna. Své dvacáté výročí vzniku si přesně tak připomněla Správa a údržba silnic Pardubického kraje, kterou regionální samospráva přesně před dvěma desítkami let založila jako svou příspěvkovou organizaci. Ta nahradila čtyři okresní silničářské podniky, které patřily státu.
Dvě dekády, po které se Správa a údržba silnic Pardubického kraje nejen o silnice v majetku kraje, byly bezesporu úspěšné. Na tom se shodli všichni, kteří na oslavu do Litomyšle dorazili. A určitě to netvrdili pouze ze slušnosti k oslavenci. „Naše správa a údržba silnic je dobře nastavená firma. Když jsem nastoupil do své funkce, tak její ředitel Miroslav Němec říkal, ať seženu potřebné peníze a zbytek nechám na něm. Tak se snažím, aby to tak bylo a myslím, že se nám to společně daří. A když to takhle půjde dál, není potřeba nic měnit,“ uvedl s úsměvem 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš.
Správu a údržbu silnic Pardubického kraje chválil nejen její zřizovatel, spolupráci s tímto partnerem vyzdvihl i ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica. „Z našeho pohledu je výborná. Za dobu, po kterou trvá, se podařilo mnoho projektů, které prospěly Pardubickému kraji, ať to jsou běžné opravy, nové investiční projekty nebo zavádění moderních technologií,“ prohlásil Hořelica, který připomněl třeba zavádění pokládky tichých krytů vozovek, se kterým právě jako první přišli silničáři v Pardubickém kraji. „Nechtěl bych asi úplně porovnávat s jinými kraji, ale z mého pohledu patří pardubická krajská SÚS k nejlepším.“
Každé narozeniny jsou samozřejmě příležitostí i pro pohled do historie. Jak už bylo uvedeno, organizace vznikla jako nástupce čtyř okresních silničních správ poté, kdy stát převedl na kraje v říjnu 2001 silnice II. a III. třídy. „Hned na začátku to nebylo lehké období, protože se snížil počet pracovníků ze zhruba šesti set třiceti v roce 2000 na přibližně tři sta osmdesát o tři roky později,“ zavzpomínal ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec na období nutné transformace. „S novým počtem zaměstnanců jsme dokázali zvýšit produktivitu zhruba trojnásobně.“ Dnes se roční produktivita práce pohybuje kolem dvou milionů korun na jednoho pracovníka organizace.
Těžkým obdobím pro Správu a údržbu silnic Pardubického kraje byla podle jejího ředitele hospodářská krize v letech 2008 až 2013, v lehké situaci nejsou silničáři ani v posledních letech, kdy se Evropa potýkala s pandemií a dopadají na ni následky války na Ukrajině. „Naopak mezi úspěchy patří to, že trvale zvyšujeme úroveň, kvalitu práce a výkonnost. Stále máme velmi dobré číslo v rámci cash flow a třeba letošní obrat očekáváme kolem 1,2 miliardy korun,“ dodal ředitel Němec.
Oslavu dvacátého výročí zpestřily i zdravice hejtmanů. Silničáře vedle současného Martina Netolického oslovili i jeho předchůdci. „Co si přát? Především to, abychom jako kraje získávali víc peněz od státu na opravy dvojek a trojek, protože silniční síť je jenom jedna, bez ohledu na vlastníka. Troufnu si říct, že krajské silnice, přestože se jejich stav zlepšuje, si velké investice zaslouží,“ prohlásil ve svém pozdravu úřadující hejtman Martin Netolický. I jeho předchůdce, který vedl kraj v letech 2008 až 2012, Radko Martínek popřál silničářům víc peněz na investice do regionálních komunikací. „Za dvacet let se v této oblasti udála spousta věcí. Oproti předchozímu období se určitě zlepšila kvalita silnic, zlepšila se i technická vybavenost. Chtěl bych do dalšího období Správě a údržbě silnic Pardubického kraje, aby peněz na údržbu, opravy a výstavbu nových silnic bylo víc, aby lidé byli ještě víc spokojeni a aby měla dost kvalitních zaměstnanců, se kterými svou náročnou činnost musí vykonávat,“ řekl Martínek.
„Za Správou a údržbou silnic Pardubického kraje je spousta špičkově odvedené práce pro občany, dala se do pořádku spousta silnic,“ prohlásil další z gratulantů, někdejší hejtman i náměstek pro dopravu, Ivo Toman. „Přeji této organizaci do dalších let, aby byla minimálně stejně úspěšná jako doteď, ať z toho všichni, kdo žijeme v našem kraji, máme užitek.“
„Bylo mi ctí být hejtmanem v roce 2002, kdy Správa a údržba silnic Pardubického kraje vznikla. Spojit okresní organizace do jedné byl dobrý tah, následující roky ukázaly, že zaměstnanci této organizace se vedle své hlavní role dokázali zapojit do řady strategických dopravních záležitostí,“ připojil Roman Línek, který stál v čele Pardubického kraje na jeho počátku.
Oslava dvacátého výročí založení Správy a údržby silnic Pardubického kraje je za námi. Ale silničáři, kteří mají na starosti zhruba tisíc kilometrů silnic druhé třídy, dva tisíce kilometrů silnic třetí třídy a přibližně osm set mostů, tady zůstávají nadále. „Lidé se na cestáře mohou spolehnout. Snažíme se být užitečnými a sloužit obyvatelům Pardubického kraje,“ dodal na závěr ředitel Miroslav Němec.
CO VÁS ZAJÍMÁ
11. 11. 2024
Pardubický kraj zahalila hustá mlha, silničáři hlásí kvůli námraze první výjezdy
Pokud se pranostiky nemýlí, čeká na nás minimálně v našem regionu střídavá zima. Svatý Martin v pondělí 11. listopadu přijel na šedém koni, což znamená, že města a obce zahalila hustá mlha. Silničáři v noci z neděle na pondělí zaznamenali první výjezdy během zimní údržby. Do práce nevyjížděli odklízet sníh, ale kvůli námraze na vozovce, která dělala místy problémy na Orlickoústecku, Pardubicku a Chrudimsku.
8. 11. 2024
Konec stavební sezóny se rychle blíží, silničáři finišují s opravami
Podzim už je v plné síle a v příštích týdnech meteorologové očekávají další snižování teplot. Pro silničáře to neznamená pouze začátek zimní údržby, ale také krátící se dobu na dokončení naplánovaných projektů. Proto v posledních dnech usilovně pracovali například v Letohradě, Litomyšli, Luži, Vendolí či Jamném nad Orlicí.