Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic
15. 2. 2023
V zimě se staráme o průjezdnost silnic, ale nejezdíme při tom odnikud nikam. Vše má svůj systém a každá cesta sypače je předem promyšlená.
Co řídí dispečer?
Na chrudimském cestmistrovství máme čtyři sypače, přičemž každý z nich umí i prohrnovat. Jednotlivé sypače mají přidělené své úseky, v případě nutnosti si ale mohou vzájemně pomáhat. Máme i jeden sypač náhradní a jednu sněžnou frézu. Přes den, tedy na ranní směně, jsou řidiči v práci a pokud nejezdí, dělají jiné potřebné práce. Mimo ranní směnu drží pohotovosti. Dispečer řidiči třeba v jednu v noci zavolá a řidič se musí do půl hodiny dostavit na cestmistrovství a vyjet. Pro případy kalamit máme nasmlouvané zemědělce, kteří mají své traktory s radlicí a mohou nám vypomoci.
Predikce je základ
Dispečer nepotřebuje žádné zvláštní vybavení, v podstatě mu stačí běžný kancelářský počítač, kde na dvou monitorech vidí vše potřebné. Primární zdroj informací je software Mis, běžící ve webovém prostředí. Odehrává se tam vše důležité kolem předpovědi vývoje meteorologické situace. Dispečer může sledovat radarové snímky oblačnosti a data z meteostanic, ale má k dispozici i údaje ze všech nejdůležitější, a to o teplotě vozovky. Rovněž může vyhodnocovat aktuální situaci podle kamer podél silnic, což mu poskytne reálný obrázek o situaci.
Využíváme i data z ČHMÚ a jiných webů, ale není přímo určené, čím se musíme řídit. Nejdůležitější je, udělat si představu, jak se bude počasí vyvíjet a kdy zhruba bude třeba vyslat techniku do terénu. Vyžaduje to i určitou zkušenosti, zejména pak situace nad ránem, kdy je důležité odhadnout, jestli namrzne vozovka, nebo ne. Když sypače vyjedou zbytečně, je to neekonomické, ale stejně tak je chyba, nechat je na základně, když se počasí zhorší.
Tak kde mám ty sypače?
Dispečer krom představy o vývoji počasí musí vědět i to, kde má jaký sypač. Za tímto účelem jsou všechna auta vybavena GPS lokátorem a jejich poloha se zobrazuje v reálném čase na mapě. Tím to ale nekončí, na počítači je vidět, co sypač aktuálně dělá, jestli prohrnuje, sype, nebo obojí. Navíc má každý sypač i kameru a video z může online sledovat dispečer. I to je pro něj důležitý zdroj informací.
CO VÁS ZAJÍMÁ
![Poškozená silnice z Hradce nad Svitavou do Vendolí čeká na opravu, kraj jedná s ŘSD](/data/blog-posts/images/410x273-c/img-20250130-wa0014.jpg)
3. 2. 2025
Poškozená silnice z Hradce nad Svitavou do Vendolí čeká na opravu, kraj jedná s ŘSD
Silnice III/36625 mezi Hradcem nad Svitavou a Vendolím trpěla během stavby obchvatu Svitav pod koly těžké kamionové dopravy. Nákladní vozidla tuto trasu používala pro návoz stavebního materiálu a silnice je tak nyní výrazně poškozená. Pardubický kraj proto vede jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které ještě před zahájením stavby obchvatu slíbilo její následnou opravu, o co nejrychlejším stanovení termínu. Omezen by tady mohl být také provoz tranzitní nákladní dopravy.
![Režim provozu na Wonkově mostu se změní. Začnou práce v krajních částech](/data/blog-posts/images/410x273-c/wonkuv-most-7.jpg)
30. 1. 2025
Režim provozu na Wonkově mostu se změní. Začnou práce v krajních částech
Práce na opravě mostu Pavla Wonky v Pardubicích pokračují. Stavební firma se v únoru přesune na jeho krajní části. Pro řidiče to znamená změny v provozu a na most nebude možné najet z nábřeží Václava Havla. Stavebníci s opravou mostu výrazně pokročili. Vyměněno bylo už 12 lan v jeho střední části, dále byly vybudovány nové kolektory pro budoucí kontrolu v předpolích mostu a navazující části vodovodních šachet. Nyní se práce přesunou do krajních částí, a to znamená také změnu pro řidiče, kteří budou moci využívat střed mostu.