Jak to vypadá a funguje na dispečinku Správy a údržby silnic
17. 1. 2022
V zimě je naší hlavní úlohou zajištění průjezdnosti silnic. To nelze zabezpečit jinak, než pečlivým plánováním a co nejlepším načasováním. Všechny pomyslné figurky na šachovnici silniční sítě řídí dispečer.
Co má dispečer k dispozici?
Na našem chrudimském cestmistrovství tvoří páteř zimní údržby čtyři sypače, které samozřejmě zvládají i prohrnování. Každý z těchto sypačů má svůj úsek, ale v případě potřeby si mohou vzájemně vypomoci. Pro všechny případy máme v záloze jeden sypač náhradní a jednu sněžnou frézu.
Řidiči jsou přes den klasicky v práci, tedy na ranní směně. Pokud nejezdí, dělají nějaké jiné práce a mimo ranní směnu drží pohotovost. Dispečer pak řidiči třeba v jednu hodinu v noci zavolá, ten musí do půl hodiny vyjet se sypačem. V případě potřeby ještě máme zálohu v podobě možnosti aktivovat nasmlouvané zemědělce, kteří většinou disponují traktorem s radlicí. Pomáhají sice spíše lokálně, ale i to umí vytrhnout trn z paty, když to nejvíc potřebujeme.
Predikce je základ
Pracovištěm dispečera je vlastně stůl a počítač se dvěma monitory, kde se odehrává vše potřebné. Hlavním zdrojem informací je software MIS (tzn. Meteorologický informační systém). Ve webovém prostředí jsou k dispozici komplexní informace o tom, jak vypadá a jak se pravděpodobně bude vyvíjet meteorologická situace. To zahrnuje samozřejmě radarové snímky, data z meteostanic, ale i další extrémně důležitý údaj, kterým je teplota vozovky v různých místech. Pro představu o tom, jak to kde reálně vypadá, může dispečer sledovat situaci i na kamerách, které jsou podél důležitých silnic.
Mimo tento specializovaný software ale dispečer využívá třeba i údaje z ČHMÚ a obecně je spíše na něm, odkud čerpá informace. Nejdůležitější je, aby měl přehled o tom, co na nás příroda chystá, kdy se situace zlomí a přijde nutnost poslat techniku do akce. Samozřejmě je potřeba do toho vložit i určitou zkušenost s odhadem situace, navázanou na znalost místních podmínek.
Nejsložitější je to ráno, kdy je potřeba predikovat, zda-li vozovka namrzne, nebo ne. Jakékoliv vyslání auta do terénu samozřejmě stojí peníze, takže není úplně ekonomické dělat to preventivně.
Kde mám ty sypače?
Pro komplexní představu o situaci máme k dispozici ještě jednu vychytávku - každý sypač má GPS lokátor, takže se jeho poloha v reálném čase zobrazuje i dispečerovi na mapě. Tím to ale nekončí, protože současně s umístěním je vidět i to, co který konkrétní vůz zrovna dělá, tedy jestli sype, prohrnuje nebo obojí. Dokonce se dispečer dozví i to, jak moc sype, což je mimochodem dost důležitý údaj, protože denní limit je 60 gramů soli na metr čtvereční vozovky. A to nejlepší na konec - každý sypač má navíc ještě kameru, přes kterou doslova streamuje video. I to je pochopitelně někdy pro dispečera docela dobrý zdroj informací.
Napsali o nás na Portálu řidiče
Na portálu portalridice.cz vyšel obdobný článek přímo z redakce.
CO VÁS ZAJÍMÁ
11. 11. 2024
Pardubický kraj zahalila hustá mlha, silničáři hlásí kvůli námraze první výjezdy
Pokud se pranostiky nemýlí, čeká na nás minimálně v našem regionu střídavá zima. Svatý Martin v pondělí 11. listopadu přijel na šedém koni, což znamená, že města a obce zahalila hustá mlha. Silničáři v noci z neděle na pondělí zaznamenali první výjezdy během zimní údržby. Do práce nevyjížděli odklízet sníh, ale kvůli námraze na vozovce, která dělala místy problémy na Orlickoústecku, Pardubicku a Chrudimsku.
8. 11. 2024
Konec stavební sezóny se rychle blíží, silničáři finišují s opravami
Podzim už je v plné síle a v příštích týdnech meteorologové očekávají další snižování teplot. Pro silničáře to neznamená pouze začátek zimní údržby, ale také krátící se dobu na dokončení naplánovaných projektů. Proto v posledních dnech usilovně pracovali například v Letohradě, Litomyšli, Luži, Vendolí či Jamném nad Orlicí.