Jak se připravujeme na zimní sezónu

6. 2. 2023

Nejnáročnějším ročním obdobím je pro nás zima. Když sněží dlouho v kuse nebo když je silnice pokrytá ledem, máme dost na pilno. Proto se připravujeme předem.

Jedeme podle manuálu

S přípravou začínáme už v létě, konkrétně v srpnu. Řešíme administrativní část, kterou je Plán zimní údržby. Jedná se o docela tlustý manuál, může mít klidně 200 stran. Je v něm napsáno, kde můžeme a kde nemůžeme solit, jsou tam zaneseny nové úseky silnic a změny na nich, naplánované uzavírky a podobně. Plán mohou připomínkovat nejrůznější subjekty, třeba hasiči, policie, městské úřady, vodohospodáři a podobně.

Sněhovky v kamnech

Aby sníh nezafoukával vozovku, stavíme sněhovky. To jsou takové ty dřevěné zábrany, které stojí v polích kolem silnic, říká se jim také zásněžky. Mají za úkol omezit tvorbu sněhových jazyků – při větrném počasí naruší proudění vzduchu.

Sněhovky stavíme na podzim a sklízíme je na jaře, aby neomezovaly obhospodařování půdy. Často se nám ale stává, že je po zimě na poli nenajdeme. Pravděpodobně se někomu hodí na otop.

Přes tisíc tun soli

Připravujeme si samozřejmě i materiál. U nás v Chrudimi to znamená sůl ve dvou podobách. První je pytlovaná na solanku, tedy roztok soli s vodou. Dále navážíme zhruba 1300 tun soli sypané na klasický posyp. V jiných cestmistrovstvích používají ještě posypový písek, který se sype v úsecích, kde se nesmí solit, obvykle u zdrojů pitné vody, případně v CHKO.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Poškozená silnice z Hradce nad Svitavou do Vendolí čeká na opravu, kraj jedná s ŘSD

3. 2. 2025

Poškozená silnice z Hradce nad Svitavou do Vendolí čeká na opravu, kraj jedná s ŘSD

Silnice III/36625 mezi Hradcem nad Svitavou a Vendolím trpěla během stavby obchvatu Svitav pod koly těžké kamionové dopravy. Nákladní vozidla tuto trasu používala pro návoz stavebního materiálu a silnice je tak nyní výrazně poškozená. Pardubický kraj proto vede jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které ještě před zahájením stavby obchvatu slíbilo její následnou opravu, o co nejrychlejším stanovení termínu. Omezen by tady mohl být také provoz tranzitní nákladní dopravy.

Režim provozu na Wonkově mostu se změní. Začnou práce v krajních částech

30. 1. 2025

Režim provozu na Wonkově mostu se změní. Začnou práce v krajních částech

Práce na opravě mostu Pavla Wonky v Pardubicích pokračují. Stavební firma se v únoru přesune na jeho krajní části. Pro řidiče to znamená změny v provozu a na most nebude možné najet z nábřeží Václava Havla. Stavebníci s opravou mostu výrazně pokročili. Vyměněno bylo už 12 lan v jeho střední části, dále byly vybudovány nové kolektory pro budoucí kontrolu v předpolích mostu a navazující části vodovodních šachet. Nyní se práce přesunou do krajních částí, a to znamená také změnu pro řidiče, kteří budou moci využívat střed mostu.

Další aktuality