Jak cestáři pečují o zeleň kolem silnic?
26. 9. 2022
Péče o pozemní komunikace není jenom o udržování asfaltového povrchu, ale i blízkého okolí. Souvisí s tím tedy i veškerá flóra, která se podél silnic vyskytuje.
Stromy nesmí zasahovat do průjezdního profilu
Silnice jsou samozřejmě lemovány buď loukami, lesy nebo zemědělskými pozemky. Je třeba udržovat tzv. průjezdní profil. To znamená, že nesmí do vozovky a prostoru minimálně čtyři metry nad ní zasahovat žádné větve ani nic podobného. Problémy by to působilo totiž jak kamionům, tak také našim autům. Zejména v zimě, kdy se ohýbají větve dolů pod tíhou námrazy a sněhu.
Dříve byly veškeré stromy podél komunikací v naší gesci, dnes za ně zodpovídá majitel pozemku, na němž dřevina stojí. V praxi to funguje tak, že prořez zajišťujeme my, tedy Správa a údržba silnic. Kompletně zlikvidovat můžeme jenom náletové dřeviny, pokud to náletová dřevina není, potřebujeme pro pokácení povolení od majitele pozemku.
Nadzvednutá krajnice
V některých oblastech, hodně například na Vysočině, bývají problémy se stromy, které svými kořeny zasahují pod vozovku a její okraje nadzvedávají. Vlivem toho krajnice praská, auta musejí jezdit po prostředku silnice a když se potká třeba autobus s traktorem, tak se musejí dost složitě vyhýbat. Je to něco, co prakticky nemá řešení a jde o relikt minulosti, kdy se na hranicích pozemků táhly cesty lemované stromy. Jakmile přišlo budování zpevněných komunikací, udělala se klasická asfaltka, ale dřeviny rostly dál. My je samozřejmě nemůžeme sami od sebe zlikvidovat a rovněž není možné ani jednoduše ořezat kořeny, aby nezasahovaly do silnice, protože to by bylo pro strom fatální.
Problém kořenů prorůstajících pod silnicí se může projevit i při strojním frézování příkopů. Do strouhy se totiž splavuje zemina z okolí a podzemní část stromu jí samozřejmě proroste. My tedy musíme brát na toto ohledy a kořenový systém zachovat, což někdy stojí nemalé úsilí.
Štěpka a sečení trávy
Když už se nějaký strom pokácí, zbude po něm pařez. I na toto jsme vybaveni - máme speciální frézu, která umí pařez doslova rozřezat na kusy. Veškeré větve projdou štěpkovačem a drť se vozí na skládku jako bioodpad.
Údržba zeleně probíhá od března do listopadu a zahrnuje i sečení trávy v ochranném pásmu kolem silnice v šířce zhruba tři až čtyři metry. Samotné sečení se samozřejmě dělá převážně strojně a to třikrát za sezónu. Poprvé je to od 1.5. do 15.6., podruhé od 1.7. do 31.8. a třetí seč je 15.9. až 31.10.
CO VÁS ZAJÍMÁ

20. 2. 2025
ŘSD bude letos v Pardubickém kraji opravovat 15 návozových tras
Celkem 15 úseků krajských komunikací poničených při stavbě dálnice D35 v úseku Opatovice – Časy bude letos opravovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), a to za příspěvku Pardubického kraje.

6. 2. 2025
Silničáři už najezdili více než 236 tisíc kilometrů
Tři měsíce zimní údržby mají za sebou krajští silničáři. Do konce ledna najezdili více než 236 tisíc kilometrů, vysypali 7125 tun soli, 7362 tun inertního materiálu a spotřebovali 3,3 miliony litrů solanky.