Bezpečnost silničního provozu je pro silničáře Pardubického kraje velkou prioritou
15. 4. 2022
Pardubický kraj, respektive Správa a údržba silnic Pardubického kraje, věnuje bezpečnosti prvořadou pozornost. Lidské životy jsou to nejcennější, co se pohybuje na komunikacích. Plechy a hmotné škody jsou až druhořadé. Převážná část bezpečnosti a plynulosti silničního provozu je ovlivňována stavebnětechnickým stavem řešení komunikací. Chování účastníků silničního provozu predikuje stavebnětechnický stav. Teprve potom následuje dopravní značení, které potvrzuje skutečnost určitého rizika pro účastníka silničního provozu. Nejvíce ohroženi v silničním provozu jsou chodci a cyklisté. Kromě helmy cyklisté nemají na sobě žádné bezpečnostní prvky. Oděv je při nárazu neuchrání.
Státní fond dopravní infrastruktury myslí na tyto ohrožené skupiny. Jedním z jejich dotačních titulů je bezpečnost silničního provozu. Správa a údržba silnic Pardubického kraje se o tyto dotační tituly zajímá a realizuje je. „Byli jsme úspěšní v roce 2021. Získali jsme celou částku 15 miliónů korun“, dodal Miroslav Němec ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.
Z této alokované částky se bude v Pardubickém kraji řešit bezpečnost na těchto komunikacích:
- II/322 DAŠICE
- II/360 LANŠPERK
- II/312 LICHKOV
- II/368 MORAVSKÁ TŘEBOVÁ
- II/324 PARDUBICE, UL. CHRUDIMSKÁ
- II/324 PARDUBICE, WONKŮV MOST
- II/644 MĚSTEČKO TRNÁVKA
- II/360 DOLNÍ ÚJEZD
- II/333 PŘELOUČ
- II/358 CHRAST
- II/360 ŠEDIVEC
- II/355 HOLETÍN
- III/36625 HRADEC NAD SVITAVOU
- III/34026 CHRUDIM
- III/3576 VYSOKÉ MÝTO, UL. KPT. POPLERA
Předpokládá se, že se vše bude projektovat a realizovat v letošním roce. Silničáři v Pardubickém kraji budou letos také pracovat na odstranění nehodových lokalit. Prioritu dostává křižovatka silnic II/358 a II/306 a III/35629 ve Skutči. Silničáři se zaměří i na změnu příčného sklonu vozovky na silnici II/358 ve stoupání ze Skutče na Přibylov.
Bezpečnost silničního provozu má i jiné prvky. Cyklostezky a chodníky jsou tou další problematikou. O finanční podporu na SFDI na tyto projekty žádají obce a města. Cyklostezek v Pardubickém kraji se připravuje mnoho. Největším projektem je cyklostezka z Pardubic na Hradec Králové přes Jaroměř až na Kuks. Jedná se o cyklostezku, která vede Polabím. Ta bude navazovat dále na Děčín až do Německa. Plánují se také menší cyklostezky, které propojí obce nebo jejich místní části.
„Všechna města a obce cyklostezky připravují. Nyní je rozpracována trasa pro cyklisty Orel – Slatiňany. Je to reakce na vybudovaný obchvat Slatiňan a Chrudimi, kde došlo ke změně dopravních poměrů. Takových případů jsou v našem kraji desítky“, poznamenal Miroslav Němec.
U těchto cyklostezek se na daných projektech podílí i SÚS Pk kvůli stavebně technickým požadavkům, jako je například odvodnění či veřejné osvětlení, poskytnutí pozemků.
Bezpečnost je řešena i při rekonstrukci či výstavbě nového mostu, kde silničáři už budují chodníky a pruhy pro cyklisty. Rozdíl mezi pruhem pro cyklisty a cyklostezkou je, že cyklostezka je určena jen cyklistům. Cyklopruh je oddělená část vozovky, většinou podélnou čárou souvislou, s piktogramy cyklisty.
Pro bezpečnost silničního provozu jsou důležitá i stavebně technická řešení jednotlivých komunikací. Závažnou součástí jsou smykové vlastnosti živičných vrstev. Silničáři smykové vlastnosti řeší ve všech meteorologických podmínkách, tedy jak za mokra, tak i za sucha. „V této oblasti jsme velmi inovativní, protože vyrábíme tiché kryty vozovek. Současně tato technologie má nadstandartní protismykové vlastnosti“, doplnil Němec.
CO VÁS ZAJÍMÁ
17. 10. 2024
Cestáři z Třemošnice mají nového pomocníka na zimní i letní údržbu
V pátek 1. listopadu nastane datum, odkdy musí krajští silničáři počítat se zimní údržbou. S přívaly sněhu a ledovkou jim bude na Třemošnicku v nastávající sezóně pomáhat zbrusu nový nákladní vůz Scania se dvěma nástavbami.
16. 10. 2024
Oprava Lidické ulice v Lanškrouně se přesouvá na jaro 2025
Ačkoliv měla Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) původně začít s rekonstrukcí silnice v Lidické ulici v Lanškrouně ještě letos v létě, práce se nakonec zahájí zkraje jara 2025. Důvodem je cena, za kterou projekt vysoutěžila dodavatelská firma. Částka byla oproti původním odhadům výrazně nižší a bylo třeba podanou nabídku na veřejnou zakázku detailněji posoudit.