Technický den věnovali silničáři tentokrát mostům
1. 9. 2020
Další z tradičních technických dnů uspořádala na sklonku srpna Správa a údržba silnic Pardubického kraje. Tentokrát se představitelé organizace doprovázení zástupci Krajské hospodářské komory Pardubického kraje, České komory autorizovaných inženýrů a techniků a svých bývalých spolupracovníků vydali na exkurzi zajímavých mostních konstrukcí.
Vše odstartovala komentovaná prohlídka nové dominanty labské vodní cesty spojující břehy mezi obcemi Valy a Mělice. Most otevřený pro provoz krátce před letními prázdninami tady nahradil už nevyhovující takzvaný Bailey Bridge. Stavebníkem nového více než dvě stovky metrů dlouhého soumostí bylo Ředitelství vodních cest a Pardubický kraj zastoupený právě Správou a údržbou silnic. „Je unikátní v tom, že je založený na beraněných pilotech. Samotný most byl postavený tak, že byla hydraulicky na tři etapy nasunuta ocelová mostovka, která má charakter ztraceného bednění,“ přiblížil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Most, i díky spolufinancování Pardubickým krajem, získal oproti původním návrhům větší plavební profil. A protože možností proplouvat objemnějším plavidlům umožní zesplavnění Labe, je označován za jeho nultou etapu. Výrazně komfortnější oproti svému předchůdci ze čtyřicátých let je také pro automobilovou i pěší dopravu.
Dálniční estakáda
Po prohlídce už fungujícího mostu se účastníci technického dne přesunuli na dvě teprve vznikající stavby. Tou první byla estakáda budované dálnice D35, konkrétně úseku vedoucího od Opatovic nad Labem směrem na obec Časy. „Estakáda vede přes inundační území Labe a přes samotný tok řeky,“ uvedl vedoucí oblasti Hradec Králové společnosti Strabag Radek Novotný. „Stavíme tady ve sdružení se společností M-Silnice a SMP Praha, my, tedy Strabag, jsme vedoucí sdružení. Estakádu staví SMP Praha. Estakáda je dlouhá 1044 metrů a tvoří ji dva mosty, jeden přes inundační území a druhý přímo přes samotný tok Labe.“ Právě svou mohutností je stavba velmi zajímavá. Spolkne čtyřicet tisíc kubíků betonu a přibližně sedmnáct tisíc tun železa. Velmi náročné je proto i zajištění její logistiky. „Stavba je to velmi elegantní. Svou funkci tu bude plnit minimálně příštích sto let,“ dodal šéf silničářů Miroslav Němec.
Most nad koridorem
I poslední budovaná mostní konstrukce byla pro odborníky velmi zajímavá, přestože stavba je vlastně na svém začátku. Nachází se na dohled od železniční zastávky v obci Uhersko. Právě železnice v ní hraje velkou roli. Ačkoliv se jedná o dálniční most, její stavitelé museli při přípravě technologie stavby s frekventovaným železničním koridorem počítat. „Proto se na vahadle postaví obě půlky mostu souběžně s tratí. Po dohotovení, a to včetně veškerého příslušenství, dojde k otočení tak, aby na sebe obě poloviny propojily. To se odehraje v řádu hodin během noci, tak aby nebyl příliš omezen provoz železnice,“ vysvětlil Miroslav Němec.
Zajímavá zkušenost
Prohlídka všech tří staveb doprovázená odborným výkladem těch, kteří se na stavbách podílejí nebo podíleli, byla pro profesionály velmi zajímavá. „Mosty, které nám byly představeny, jsou úžasnými konstrukcemi a jejich prohlídka byla pro nás skutečně zajímavá. Běžný člověk se na takové stavby nedostane, takže velmi oceňuji tuto možnost, která vznikla díky spolupráci naší komory se Správou a údržbou silnic a Pardubickým krajem,“ zhodnotil průběh dne předseda pardubické oblasti České komory autorizovaných inženýrů a techniků Radim Loukota. Obdobný byl i pohled předsedy představenstva Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Jozefa Koprivňanského. Ten budovaná díla ocenil i z pohledu zaměstnavatelů, kteří při nich dostávají svou příležitost. „Není pochyb o tom, že dálnice D35 bude mít velký vliv na rozvoj našeho regionu, včetně podnikání. Ale vliv má už nyní, v době, kdy se staví. Firmy, které sdružujeme, se do budování dálnice aktivně zapojují a dálnice tedy významně ovlivňuje zdejší zaměstnanost,“ prohlásil Koprivňanský.
Na bývalé kolegy se nezapomíná
Prohlídku si užili i silničářští senioři, pro které zase byl zajímavý pohled na současné technologie a porovnání s dobou, kdy byli v oboru sami aktivní. „Máme nesmírnou radost, že jsme stále ve styku s těmi, se kterými jsme spolupracovali, případně s jejich následovníky,“ svěřil se představitel organizace bývalých pracovníků v silničním hospodářství Pardubického kraje Bohuslav Fencl. „Na stavbách, které jsme si dnes prohlédli, mne nejvíc zaujala rychlost, se kterou se dnes staví, tu jsme si za našich časů nedokázali představit. Je to nádherné vidět, jak taková obrovská stavba běží.“
Pořádání technických dnů oceňuje i náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Michal Kortyš. „Je zajímavé a inspirativní si některé dopravní stavby prohlédnout takto zblízka a dozvědět se řadu technických detailů,“ prohlásil náměstek Kortyš, který se zatím posledního technického dne kvůli pracovnímu zaneprázdnění nemohl zúčastnit. „Líbí se mi zároveň, že vedení naší silničářské organizace nezapomíná ani na své někdejší kolegy. Je to další ukázka dobré práce s lidmi, která je na Správě a údržbě silnic Pardubického kraje standardem.“
Další fotografie z technického dne
CO VÁS ZAJÍMÁ
2. 12. 2024
Řečany se dočkají nového mostu. Stavba začne už na jaře
Zbrusu nový most, který bude respektovat požadavky na splavnění Labe i památkářů, se začne v příštím roce stavět v Řečanech nad Labem. V nejbližších dnech bude podepsána smlouva se zhotovitelem. Práce jsou naplánované na dvě stavební sezony. Původní most je ve špatném stavu a v současné době řidiči v místě jezdí po mostním provizoriu, které je v místě položené od roku 2023.
29. 11. 2024
Od 1. prosince už můžete zase jezdit po hrázi křižanovické přehrady
Po více než roce intenzivních prací bude od prosince možné jezdit po hrázi křižanovické přehrady. S rekonstrukcí mostovky začala Správa a údržba Silnic Pardubického kraje na konci června 2023 kvůli špatnému technickému stavu.