Správa a údržba silnic Pardubického kraje je republikovým lídrem ve využívání moderních technologií

20. 12. 2017

Krajská organizace Správa a údržba silnic Pardubického kraje je v České republice považována za jednoznačného lídra v aplikování nových technologií. V minulosti už uspěla třeba s pokládkou tzv. tichých krytů nebo s novým způsobem reprofilace krajnic, teď chystá další moderní technologii. Velkou roli v ní hrají nanovlákna.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje svou odvahou zkoušet nové technologie už známá, a tak ji často autoři nových způsobů vyhledávají sami. Krajští silničáři ale každou nabídku objektivně posoudí a pak se rozhodnou, jestli novou technologii zkusí. „Nové a nevyzkoušené technologie s sebou logicky nesou riziko, že se neosvědčí. Na začátku je někdy nemožné výsledek odhadnout. Může se nakonec ukázat, že daná technologie je v praxi neproveditelná. Ale zatím nám to vychází,“ říká na toto téma ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Budoucnost nanovláken

V roce 2017 se Správa a údržba silnic Pardubického kraje začala zabývat novou technologií využívající nanovlákna a přísady do betonové a asfaltové směsi, které zlepší jejich vlastnosti. Respektive by měla prodloužit jejich odolnost a trvanlivost. Pro odzkoušení byla vybrána frekventovaná komunikace uprostřed krajské metropole. Masarykovo náměstí v Pardubicích prošlo poslední velkou rekonstrukcí v roce 2004. Přitom je to jedna z nejzatíženějších komunikací, denně tudy projede až dvacet tisíc vozidel a desítky linek městské hromadné dopravy i veřejných autobusových spojů. „Chtěli jsme tuto novou technologii odzkoušet už letos, ale právě proto, že nastaly určité komplikace, které na začátku nebyly úplně známé, ji budeme aplikovat až v příštím roce. Mělo by dojít k výměně krytů autobusových zálivů a zastávek i průjezdních pruhů,“ popisuje projekt Miroslav Němec. Plnému ověření pro komplikovanost technologie budou ještě předcházet dva pokusné úseky na některé z málo zatížených silnic. Zde se ověří proveditelnost před použitím na velmi exponovaném Masarykově náměstí v Pardubicích.

Tiché kryty

Novou technologii s využitím nanovláken vyvinula skupina odborníků z Ostravy, Správa a údržba silnic Pardubického kraje v této souvislosti spolupracuje i se společností Konzultest a odborníky VUT v Brně. Právě odtud pochází i další nová technologie – tzv. tiché kryty. „První malý pokus jsme učinili už v roce 1996, šlo asi o 300 metrů na silnici I/37, křižovatka Možděnice, Dřevíkov. Postupně jsme přidávali další projekty a tím největším pak byla pokládka tichých krytů na frekventované komunikaci mezi Wonkovým mostem až okružní křižovatkou u Globusu v Pardubicích. Jsou to přibližně tři roky a zatím jsou výsledky velmi dobré,“ připomíná ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Letos začne stavba přivaděče na D35 v úseku Černá za Bory – Dašice a na dalších se pracuje

21. 1. 2025

Letos začne stavba přivaděče na D35 v úseku Černá za Bory – Dašice a na dalších se pracuje

I v letošním roce bude pokračovat stavba dálničních přivaděčů. Zahájena bude například přeložka silnice II/322 Černá za Bory – Dašice, která bude sloužit jako obchvat Zminného. Projektuje se také dálniční napojení silnice II/312 na D35 u Vysokého Mýta.

Po otevření obchvatu opraví kraj také původní průtah Kojicemi

13. 1. 2025

Po otevření obchvatu opraví kraj také původní průtah Kojicemi

V dubnu 2023 otevřel Pardubický kraj tři kilometry dlouhý obchvat Kojic směrem na Středočeský kraj. Náklady stavby dosáhly částky 264,5 milionů korun bez DPH. V souvislosti s odkloněním tranzitní dopravy z centra obce nyní kraj s vedením Kojic řeší opravu původního průtahu obcí v návaznosti na další připravované investice.

Další aktuality