Spojení investic znamená kompletní modernizaci
28. 1. 2021
Vybudovat kanalizaci a za čas opravovat silnici, pod kterou je vedena, nebo dokonce naopak, to není právě efektivní řešení. Nejlepším způsobem je všechny tyto činnosti spojit a udělat najednou. Podmínkou koordinované spolupráce je ale včasné plánování. Vzorovým příkladem by mohl být v Pardubickém kraji průtah obcí Kamenec u Poličky.
Krajští silničáři naplánovali rekonstrukci silnice vedoucí z Poličky přes Kamenec a Oldříš do Borové. Obce na trase zase měly v plánu investice v rámci své infrastruktury, jako jsou kanalizace, chodníky a inženýrské sítě. Včas svoje záměry oznámily a vznikla spolupráce, která umožnila a umožní spojit stavební zásahy.
MÍSTO DÍLČÍ OPRAVY MODERNIZACE
Hotový je už v současné době úsek z Poličky přes Kamenec. V obci při modernizaci silnice vznikla kanalizace a byly vybudovány chodníky. Sídlo tak získalo kompletně zrekonstruovaný průtah, který vydrží bez větších zásahů desítky let. „To bylo možné uskutečnit díky chvályhodné iniciativě obce, která včas oznámila svoje záměry. Včas, to znamená přinejmenším s předstihem tří let,“ vyzdvihuje první náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Michal Kortyš. „Díky tomu mohl kraj s obcí podepsat koordinační smlouvu, ve které jsme specifikovali, kdo se jakého úkolu zhostí.“ Rozdělení úkolů a financování je zcela nezbytné. Princip spolupráce takové akce totiž funguje tak, že prostředky, které by investor například kanalizace dal na obnovu komunikace, dá do modernizace, kterou hradí její investor. „Prostředky na obnovu komunikace činí přibližně pětadvacet procent nákladů infrastrukturní investice. Tato částka je přibližně třetinovým nákladem rekonstrukce, stačí tedy z druhé strany dodat zbylé dvě třetiny a místo mnohdy nevzhledné opravy dojde k ucelené modernizaci,“ vysvětluje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
STAROSTA: MÁ TO LOGIKU
Spojení stavebních akcí několika investorů vidí jako logické i starosta Kamence u Poličky Petr Šváb. „Podle mého by to tak mělo fungovat všude, kde se plánují velké investice,“ konstatuje starosta. „Neměly by jít vedle sebe sólo projekty, když je možné je spojit do jednoho celku. I když jsou to různé projekty, různých investorů.“ Obec podle Švába chystala svůj projekt od roku 2012, kdy naplánovala chybějící splaškovou kanalizaci, na kterou navázala záměrem vybudování chodníků podél hlavní komunikace. „Všechno jsme to zvládli od roku 2018 do roku 2020. V roce 2018 jsme začali dělat kanalizaci, v roce 2019 největší část stok v tělese silnice a na to jsme navázali stavbou chodníků, kterou jsme dokončili v loňském roce. Na to se provedl s krajem kompletní povrch komunikace,“ popisuje starosta Šváb. „Mělo to celé dlouhodobý vývoj, ale od začátku jsme na tom spolupracovali s Pardubickým krajem jako partnerem a připravené to bylo tak, aby poslední krok, oprava povrchu komunikace, završil celé úsilí.“
NÁROČNÉ PLÁNOVÁNÍ
Kamenec u Poličky není jediným příkladem svého druhu. Zejména u velkých staveb se investoři snaží spojit a zefektivnit nejenom stavební činnost, ale také vynaložené náklady. „Podobný případ je třeba Kunčina, kde se řeší kanalizace na přibližně čtyřech kilometrech silnice, hotový je Hradec nad Svitavou, kde byly vodovodem dotčené dvě silnice, bude se řešit Borová a Oldříš, tedy obce, které jsou na navazující trase na silnici protínající Kamenec,“ vypočítává ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Němec. A další obce svoje investiční akce, při kterých bude zároveň opravena silnice, připravují. Nedávno se na potřebné kroky informovaly zástupci Přestavlk, Trojovic a Řestok, kde se chystají na investice ve spolupráci se společností VaK Chrudim. „Naplánování takové součinnosti není úplně jednoduché, protože se jedná o plánování investice finančních prostředků do určité přesné doby, technické korekce obou projektů, projektantů a také zhotovitelů,“ dodává náměstek Michal Kortyš, který připomíná, že jednodušší také je, pokud zhotovitelem všech dílčích částí celkového projektu je jedna společnost.
SPOLUPRÁCI ŘEŠÍ KRAJ
Kamenec u Poličky, Kunčina nebo Oldříš. Tam už ke spojení projektů došlo, ovšem mnoho dalších obcí teprve zásahy do své infrastruktury plánuje a chystá čerpání dotací na ně. Pokud se jedná o plány v delším časovém horizontu přinejmenším tří let a zároveň dává smysl spojit je s případnou potřebnou modernizací komunikace, je ideální cestou obrátit se krajský úřad, a to buď na odbor dopravy nebo rezortního náměstka hejtmana. „Tady se s tímto záměrem začne pracovat, přičemž technická skupina přímo na místě zjišťuje situaci a její případné řešení,“ doplňuje Kortyš.
CO VÁS ZAJÍMÁ
11. 11. 2024
Pardubický kraj zahalila hustá mlha, silničáři hlásí kvůli námraze první výjezdy
Pokud se pranostiky nemýlí, čeká na nás minimálně v našem regionu střídavá zima. Svatý Martin v pondělí 11. listopadu přijel na šedém koni, což znamená, že města a obce zahalila hustá mlha. Silničáři v noci z neděle na pondělí zaznamenali první výjezdy během zimní údržby. Do práce nevyjížděli odklízet sníh, ale kvůli námraze na vozovce, která dělala místy problémy na Orlickoústecku, Pardubicku a Chrudimsku.
8. 11. 2024
Konec stavební sezóny se rychle blíží, silničáři finišují s opravami
Podzim už je v plné síle a v příštích týdnech meteorologové očekávají další snižování teplot. Pro silničáře to neznamená pouze začátek zimní údržby, ale také krátící se dobu na dokončení naplánovaných projektů. Proto v posledních dnech usilovně pracovali například v Letohradě, Litomyšli, Luži, Vendolí či Jamném nad Orlicí.