Řečany se dočkají nového mostu. Stavba začne už na jaře
2. 12. 2024
Zbrusu nový most, který bude respektovat požadavky na splavnění Labe i památkářů, se začne v příštím roce stavět v Řečanech nad Labem. V nejbližších dnech bude podepsána smlouva se zhotovitelem. Práce jsou naplánované na dvě stavební sezony. Původní most je ve špatném stavu a v současné době řidiči v místě jezdí po mostním provizoriu, které je v místě položené od roku 2023.
„Veřejnou zakázku na stavbu vyhrálo sdružení firem Chládek a Tintěra, Pardubice a.s., MADOS MT s.r.o. Lupenice, Mostostal Kielce S.A., Polsko a vysoutěžená cena je více než 195 milionů korun bez DPH. Podařilo se získat příslib od Státního fondu dopravní infrastruktury, že se na této nákladné stavbě bude podílet částkou přibližně 97 milionů korun. To je pro nás dobrá zpráva a díky tomu můžeme vybudovat most, který bude respektovat všechny požadavky,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Stavební práce by měly začít už na jaře, kdy se začne odstraňovat původní most. „Díky tomu, že je v Řečanech položené provizorium, které používají jak řidiči, tak chodci, může stavební firma začít odstraňovat původní konstrukci mostu a provoz nebude výrazně omezený. Následně pak bude zahájena stavba nového mostu. Ten by podle plánu měl být hotový do konce roku 2026. Respektovat má nejen požadavky památkářů, ale především ty pro splavnění Labe, což je důležité pro možný budoucí rozvoj dopravy novodobě také po vodě,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
Novostavba bude vybudovaná na železobetonových opěrách a délka přemostění činí 88 metrů. „Návrh respektuje blízkost Národního hřebčína Kladruby nad Labem, jenž je památkou UNESCO. Počítá se proto i se zvýšeným pohybem nejen řidičů, ale i chodců a cyklistů. Chodník bude po obou stranách mostu,“ řekl náměstek Valtr.
Původní most sloužil téměř 100 let
Most sloužil pro překonání řeky Labe od roku 1926. Mostní prohlídky ale odhalily zjevné trhliny, praskliny a další poškození jak na nosné konstrukci, tak na spodní stavbě a provoz na mostě tak musel být uzavřen. Pardubický kraj proto pořídil nové mostní provizorium, které nechal v roce 2023 osadit vedle stávajícího mostu. Jeho součástí je i lávka pro pěší. Provizorium měří přibližně sto metrů a tvoří ho třímetrové moduly. „Díky tomu ho potom použijeme na jiných místech v Pardubickém kraji dle aktuální potřeby,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Do mostů v kraji se významně investuje
Pardubický kraj v letošní stavební sezoně opravoval hned několik mostů, někde se práce kvůli náročnost protáhnou i do příštího roku.
Velmi významná je oprava mostu Pavla Wonky v krajském městě, která probíhá už od jara, a potrvá až do podzimu roku 2025. Při projektování nechal Pardubický kraj do návrhu zahrnout technologické řešení, které v budoucnu výrazně usnadní kontrolu, údržbu a případnou výměnu lan uvnitř konstrukce. Díky tomu bude možné tyto zásahy provádět bez omezení dopravy. Pokračovat se bude také na opravě mostu v Blížňovicích, ve Vrbatově Kostelci a v Hlinsku, které budou dokončeny v druhém čtvrtletí roku 2025.
Za několik dní řidiči budou moci opět projet po Mnětických mostech, které byly rekonstruovány během letošní stavební sezony. Opravený je například také památkově chráněný mostek v Semaníně, v Nových Hradech nebo v Pohránově.
CO VÁS ZAJÍMÁ
2. 12. 2024
Řečany se dočkají nového mostu. Stavba začne už na jaře
Zbrusu nový most, který bude respektovat požadavky na splavnění Labe i památkářů, se začne v příštím roce stavět v Řečanech nad Labem. V nejbližších dnech bude podepsána smlouva se zhotovitelem. Práce jsou naplánované na dvě stavební sezony. Původní most je ve špatném stavu a v současné době řidiči v místě jezdí po mostním provizoriu, které je v místě položené od roku 2023.
29. 11. 2024
Od 1. prosince už můžete zase jezdit po hrázi křižanovické přehrady
Po více než roce intenzivních prací bude od prosince možné jezdit po hrázi křižanovické přehrady. S rekonstrukcí mostovky začala Správa a údržba Silnic Pardubického kraje na konci června 2023 kvůli špatnému technickému stavu.