Po silnici mezi Chocní a Českými Libchavami projedou 1. listopadu první auta!
31. 10. 2024
Pro řidiče z Choceňska a Žamberecka nastává dlouho očekávaná chvíle. Dokončení poslední třetí části modernizace silnice II/312 mezi Chocní a Českými Libchavami se blíží do finiše. Ve čtvrtek 31. října se na stavbě v úseku mezi obcemi Mostek a Rozsocha uskutečnil závěrečný kontrolní den. Pro spuštění provozu zbývá dokončit poslední detaily a po nové komunikaci se bude jezdit od brzkých ranních hodin pátku 1. listopadu.
S modernizací důležité regionální silnice II/312 mezi Chocní a Českými Libchavami začal Pardubický kraj v roce 2023, projekt je rozdělený na tři části. Ještě v minulé stavební sezóně se podařilo dokončit úseky České Libchavy – Rozsocha a Mostek – Choceň. Nyní je dokončena prostřední část na trase Mostek – Rozsocha. „Po dokončení obchvatů Kojic, Rokyta, Býště a Dašic je to jednoznačně jeden z nejvýznamnějších krajských projektů v oblasti dopravy. Komunikace II/312 je důležitá spojka středu našeho kraje s Orlickými horami, má velký význam pro celé Choceňsko a Žamberecko, současně se jedná o dálniční přivaděč k D35. Proto jsme přistoupili k modernizaci celkem 12 kilometrů silnice. Kvůli délce úseku jsme záměr rozdělili na celkem tři dílčí části a celkové náklady se nyní v souhrnu pohybují ve výši 241 milionů korun s daní. V pátek 1. listopadu začnou po komunikaci jezdit auta a jsem za to moc rád, vše se stihlo dokončit v avizovaném termínu. Pro obyvatele to znamená významné zlepšení dopravní situace v celé spádové oblasti od Chocně po Žamberk,“ sdělil na kontrolním dnu hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Téměř pětikilometrová etapa Mostek – Rozsocha byla ze všech tří částí nejnákladnější, Pardubický kraj za realizaci tohoto úseku zaplatil téměř 100 milionů korun. „Úseky Choceň – Mostek a Rozsocha – České Libchavy měly náklady ve výši 83,5 milionu, respektive 60 milionů korun. V lokalitě již také došlo k opravě objízdné trasy mezi Sečí, Podlesím a Nasavrky,“ sdělil 1. náměstek hejtmana pro oblast investic Dušan Salfický.
Mnohem bezpečnější silnice, místním se uleví
S financováním projektu za téměř čtvrt miliardy korun, podobně jako u dalších důležitých dopravních staveb v našem kraji, samosprávě výrazně pomohl Státní fond dopravní infrastruktury. „Výše spoluúčasti od státu pokryje celkové náklady na modernizaci II/312, to je důležité, protože všichni víme, že silniční síť v našem kraji je bohužel dlouhodobě podfinancována kvůli rozpočtovému určení daní. Jako bývalého starostu Chocně a zdejšího obyvatele a zastupitele mě velice těší, že jsme se opravy dočkali, protože silnice byla opravdu hodně poničená nadměrnou dopravou. Podle sčítání tady jezdilo denně kolem 2000 vozidel, do kterých patřila i nákladní auta. Silnice se opravovala ve stávající trase, ale pořádně odspoda. Došlo k rozšíření některých úseků a srovnání oblouků zatáček, takže bude jízda po ní mnohem bezpečnější. Za velké plus osobně považuji také to, že byl osazen i téměř kilometr svodidel v problematických úsecích a udělaly se další dílčí věci pro zvýšení bezpečnosti, například došlo k narovnání křižovatky na Podlesí a u vjezdu do Českých Libchav vznikla osvětlená vjezdová brána, která řidiče zpozorní. Vzato kolem a kolem, je to jednoznačně dobrá zpráva nejenom pro lidi z okolí Chocně,“ uvedl k modernizaci silnice II/312 náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
Ekologická modernizace byla výzvou, stavební firmy v ní obstály
Rekonstrukce silnice je důležitá z hlediska bezpečnosti i zvýšení komfortu pro řidiče, neměla by však být opomenuta ani snaha o šetrnost k životnímu prostředí. „Velkou část jsme dělali pomocí recyklace za studena. Jedná se o technologii, která využívá část původních materiálů z konstrukčních vrstev komunikace a je tak relativně rychlá a šetrná k životnímu prostředí. Recyklace a všeobecně technologie šetřící životní prostředí jsou naší prioritou číslo jedna, ruku v ruce s naším environmentálním nastavením jde samozřejmě také využití 3D technologií. Tato stavba je další z řady, kde jsme pro navádění strojů používali předem připravené digitální modely, díky nimž proces výstavby nejen zrychlujeme, zároveň nám umožňuje dosahovat vyšších přesností a efektivnějšího využití stavebních materiálů. V neposlední řadě bych rád zmínil skutečnost, že dokumentace tohoto projektu obsahuje plnohodnotné BIM atributy, které v budoucnu výrazně usnadní práci dalším generacím. Za zhotovitele děkuji všem, kteří se na tomto zajímavém a přínosném projektu podíleli, zejména pak objednateli celé stavby, za příkladnou spolupráci,“ dodal Radek Novotný, technický vedoucí oblasti za sdružení zhotovitelů STRABAG a Chládek a Tintěra Pardubice.
„Suska“ letos otevírá už třetí dálniční přivaděč k D35
Na kontrolním dnu 31. října nechyběl ani ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) Zdeněk Vašák, který upozornil na to, že letošní stavební sezóna je pro silničáře mimořádná. „Hodně o tom mluvíme už od ledna, letos investuje Pardubický kraj včetně dotačních zdrojů na opravy téměř tři miliardy korun a výsledkem je, že se podařilo začít i dokončit desítky projektů. Rozhodně by v přehledu investic nemělo být opomenuto, že jsme o prázdninách otevřeli obchvaty Rokytna a Dašic, což jsou také dálniční přivaděče. Letošní rok zakončujeme s tím, že máme hotových pět přivaděčů, na jednom již probíhá archeologický průzkum a dva další projekty připravujeme,“ řekl Zdeněk Vašák s tím, že aktuální stav investicí v dopravě může veřejnost najít na portálu https://doprava.pardubickykraj.cz a na webu https://www.suspk.cz/dalnicni-privadece-d35.