Pardubický kraj spustil provoz na novém obchvatu Dašic
26. 8. 2024
Po dvou letech skončila v pondělí 26. srpna výstavba obchvatu Dašic. Krátce po 12:30 odpoledne po komunikaci mohla projet první auta. Stavba výrazně zklidní dopravu ve městě a odkloní tranzit z centra. Jedná se o jeden z nejvýznamnějších dopravních projektů v režii krajské samosprávy, jehož vybudování stálo tři čtvrtě miliardy korun s daní.
Přeložka silnice II/322 u Dašic slouží nejenom jako obchvat města, ale je zároveň jedním z krajských přivaděčů na dálnici D35. Práce na vybudování tříkilometrového úseku komunikace začaly v srpnu 2022 a po dvou letech byl za účasti investora, zhotovitelů a zástupců samospráv oficiálně spuštěn zkušební provoz. „To znamená, že ještě budeme ladit některé detaily, ale pro obyvatele i řidiče je vše de facto hotové. Důležité je, že obchvat Dašic již funguje a je to velká událost nejenom pro město, ale celý region. Podle sčítání tudy projíždělo denně mezi třemi a čtyřmi tisíci vozidel. To už bude minulostí a středem Dašic už budou jezdit hlavně místní. Celkové náklady na výstavbu obchvatu dosáhly zhruba 750 milionů korun s daní. Na projekt jsme získali podporu ze Státního fondu dopravní infrastruktury a do nákladů je nutní připočíst i mimořádně náročný archeologický průzkum, který sám o sobě stál 85 milionů. Nicméně to je za námi a pro místní tato krajská investice znamená hlavně zvýšení bezpečnosti a snížení hluku,“ uvedl hejtman Martin Netolický při slavnostním spuštění provozu.
Obchvat je jedním z největších krajských projektů v historii
O důležitosti nového dálničního přivaděče je přesvědčený i náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš, podle kterého ale jednání s Dašicemi otevřením obchvatu nekončí. „Jsem rád, že se místním uleví a konečně se zbaví tranzitu, který jim komplikoval roky život. Je nutné si uvědomit, že v rámci projektu se nedělaly jen tři kilometry nové silnice, ale také jeden podchod, dva mosty a tři okružní křižovatky. Je to opravdu jeden z nejnáročnějších krajských projektů, čemuž odpovídá i finální cena. Nevybavuji si, že by kraj v dopravě investoval tolik peněz do jednoho projektu. V příštích měsících musíme zahájit jednání s městem Dašice o změnách na silnicích. Některé komunikace se ze II. třídy přesunou do III., jiné zase podle původní dohody od nás převezme město. Na tento úsek navazujeme stavbou obchvatu Zminného, kde už probíhají archeologické práce,“ vysvětluje náměstek.
Místní jsou rádi, že se po nové silnici začalo jezdit
Pro obyvatele Dašic nastal po dvou letech stavby vytoužený den, protože otevření obchvatu by mělo výrazně ovlivnit špatnou dopravní situaci, na kterou místní roky upozorňovali. „Dnešní den je pro naše město Dašice opravdu historický. Otevření obchvatu, na který jsme dlouho čekali, představuje významný krok k lepší kvalitě života nás všech. Tento projekt přináší nejen snížení dopravní zátěže v centru města, ale také výrazné zvýšení bezpečnosti pro všechny, kteří zde žijí a pracují. Konečně se můžeme těšit na klidnější ulice, méně hluku a bezpečnější prostředí pro naše děti. Ráda bych poděkovala Pardubickému kraji a všem, kteří se na této důležité stavbě podíleli. Bez jejich úsilí a vytrvalosti by se tento sen nestal skutečností. Pevně věřím, že nový obchvat přinese do našeho města nejenom úlevu, ale i nové příležitosti pro jeho další rozvoj. Děkuji všem za podporu a těším se, že společně budeme sledovat, jak naše město díky tomuto významnému projektu vzkvétá,“ sdělila starostka Dašic Pavla Žídková.
Obchvat budovaly společnosti Metrostav Infrastructure, Chládek & Tintěra, Pardubice a PORR.
„Jsem rád, že jsme ve sdružení firem mohli realizovat právě tuto stavbu, protože vnímáme, jak důležitá je pro tento region i samotné město Pardubice. Obchvat Dašic bude totiž sloužit i jako jeden z přivaděčů z nově zbudované dálnice D35 do Pardubic. Po dokončení dalších v blízké budoucnosti realizovaných obchvatů Zminného a Sezemic se tak výrazně zlepší napojení města Pardubice na dálnici D35. Celý region tak posílí na atraktivitě z hlediska dostupnosti pro bydlení i z hlediska zájmu podnikatelských subjektů. Převedením dopravy mimo město Dašice dojde ke zlepšení kvality života občanů Dašic i přilehlých obcí. Zejména dojde ke snížení hluku z dopravy a ke zvýšení bezpečnosti provozu. Velké poděkování z naší strany zaslouží za spolupráci nejen zástupci investora, stavaři či technický dozor, ale právě i zastupitelé obcí a zdejší občané,“ říká Richard Rakouš za zhotovitelské sdružení firem Metrostav Infrastructure, Chládek & Tintěra, Pardubice a PORR.
Během léta se otevřely dva nové dálniční přivaděče
Otevřením obchvatu Dašic se přemalovala i mapa krajských dálničních přivaděčů. Během léta dokonce již podruhé, protože na konci června došlo nejprve ke zprovoznění obchvatu Rokytna. „Aktuálně máme realizované již čtyři úseky, a to Litomyšl – Česká Třebová (2020), Ústí nad Orlicí – Litomyšl (2023), Rokytno – Býšť (2024) a obchvat Dašic (2024). Na konci prázdnin tedy bude v provozu polovina schválených přivaděčů. Přivaděč Choceň – České Libchavy, sestávající ze tří etap, je ze dvou třetin hotový. Poslední etapa Mostek – Rozsocha bude ukončena v listopadu tohoto roku. Zbývající tři přivaděče jsou v přípravě. Největší výzvou je obchvat Vysokého Mýta a Chocně, kde probíhají intenzivní jednání s ministerstvem dopravy, aby došlo ke zvýšení finančního příspěvku státu na výstavbu této důležité infrastruktury. Více informací o stavu příprav dálničních přivaděčů najde veřejnost na portálu doprava.pardubickykraj.cz nebo na webu www.suspk.cz,“ dodal Zdeněk Vašák, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje