Nové cedule na Wonkáči připomínají řidičům pravidla zipování
1. 8. 2024
Rekonstrukce mostu Pavla Wonky v Pardubicích začala po letech příprav a důkladné infokampani 1. června 2024. Po dvou měsících prací došlo k drobným změnám v dopravním značení a ohraničení stavby. Na základě zpětné vazby od řidičů nechal Pardubický kraj v místě instalovat ceduli připomínající řidičům, jak mají správně „zipovat“. Někteří z nich s tím totiž měli problém a docházelo tak ke zbytečným komplikacím.
Oprava důležité spojnice přes Labe bude v krajském městě trvat až do konce podzimu 2025. Jedná se o jeden z největších aktuálních dopravních projektů s náklady ve výši 183 milionů korun s daní. Vzhledem ke složité dopravní situaci v Pardubicích byla rekonstrukce naplánována tak, aby byl vždy průjezdný jeden pruh v obou jízdních směrech.
„Zatím jde vše podle plánu, ale pro přiškrcenou dopravu ve městě je nutné, aby byl ‚Wonkáč‘ průjezdný a nedocházelo tam ke zbytečným komplikacím, které nejsou přímo vyvolané stavbou. Na základě komunikace se správou a údržbou silnic, magistrátem i policií jsme se dohodli, že necháme před mostem na křížení s dalšími komunikacemi nainstalovat infotabuli s pokyny ke správnému zipování. Část řidičů s tím měla problémy a chceme jim tak připomenout jednoduchá pravidla, která mohou svým dílem přispět k plynulosti dopravy. Zatím tam vše jezdí v rámci možností v pořádku, ale s návratem lidí z dovolených a začátkem školního roku očekáváme v září nárůst aut, chceme na to být připravení,“ vysvětluje první náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Není zip jako zip
Pravidlo zipování je v české legislativě ustanoveno od roku 2000. Vzniklo za účelem zvýšení plynulosti dopravy v místech, kde vzhledem k hustotě provozu může při snížení počtu jízdních pruhů docházet k dopravním zácpám. Ty mohou být rizikovým místem obzvláště na rychlostních komunikacích. Pokud budou řidiči uvedené pravidlo dodržovat, zvýší jak bezpečnost silničního provozu, tak i jeho plynulost.
Konkrétně je pravidlo definováno v Zákonu č. 361/2000 Sb., o silničním provozu: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu." Více informací najdete například na https://besip.cz/Pro-media/Clanky/Pravidlo-ZIP
Nové ohraničení stanoviště zlepší přehlednost
I další prázdninová změna by měla do budoucna zvýšit bezpečnost a plynulost provozu. Týká se ohraničení místa, kde aktuálně probíhají práce.
„Na základě požadavku samosprávy jsme vyměnili ohrazení. Původní bylo plně kovové a snižovalo viditelnost. Nové je drátěné a je přes něj lépe vidět na přechod pro chodce i do jízdních pruhů. Snažíme se tak reagovat na podněty od řidičů, abychom jim co nejvíce usnadnili jízdu přes staveniště a zároveň dodrželi veškeré bezpečnostní standardy,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák s tím, že v současné době se ještě zvažuje možnost umístění přenosných semaforů na přechod pro pěší. Ty by mohly zejména v dopravních špičkách pomoci s plynulostí dopravy.
„Řešíme to s odborníky, ale vše chceme nejprve pořádně analyzovat, abychom negativně nezasáhli do provozu. Pokud budeme mít z dat a posudků pozitivní informace, můžeme nechat semafory nainstalovat,“ dodává náměstek Kortyš.
Průjezdný bude vždy jeden pruh v obou směrech
Pardubický kraj plánoval rekonstrukci Wonkova mostu delší dobu. Lana uvnitř konstrukce byla již na konci své životnost a bylo nutné je vyměnit, aby nedošlo k nevratnému poškození mostu. Na základě odborných prohlídek se ukázalo, že s opravou nelze déle čekat. Z těchto důvodů začala v červnu 2024 rekonstrukce mostu Pavla Wonky, která potrvá až do října 2025.
Vzhledem k dopravnímu významu mostu práce probíhají za provozu v režimu 1+1. Vždy tedy bude průjezdný jeden jízdní pruh v jednom směru, zabezpečené jsou samozřejmě i cesty pro chodce a cyklisty. Most bude po dobu rekonstrukce sloužit i vozidlům integrovaného záchranného systému a hromadné dopravě.
Záměr krajská samospráva opakovaně projednávala se zástupci magistrátu, ŘSD a dalšími institucemi, aby se minimalizovala dopravní omezení ve městě. Součástí projektu bylo i veřejné projednání a infokampaň pro obyvatele.
Rekonstrukce pro budoucí generace
Během projektování Pardubický kraj nechal do plánů zapracovat technologické řešení, které do budoucna výrazně usnadní kontrolu a případnou výměnu lan. Ta jsou kriticky důležitá pro zajištění bezpečnosti stavby i provozu na ní. Tyto práce tedy jednou bude možné dělat za minimálních dopravních omezení a uzavírek.
Více informací najdete na www.wonkac.cz.
CO VÁS ZAJÍMÁ

20. 2. 2025
ŘSD bude letos v Pardubickém kraji opravovat 15 návozových tras
Celkem 15 úseků krajských komunikací poničených při stavbě dálnice D35 v úseku Opatovice – Časy bude letos opravovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), a to za příspěvku Pardubického kraje.

6. 2. 2025
Silničáři už najezdili více než 236 tisíc kilometrů
Tři měsíce zimní údržby mají za sebou krajští silničáři. Do konce ledna najezdili více než 236 tisíc kilometrů, vysypali 7125 tun soli, 7362 tun inertního materiálu a spotřebovali 3,3 miliony litrů solanky.