Nejenom Wonkáč. Silničáři se letos věnují i opravám dalších mostů
31. 7. 2024
Rekonstrukce mostu Pavla Wonky v Pardubicích je jednou z nejdůležitějších a nejdiskutovanějších silničních staveb letošní sezóny. Rozhodně ale není jedinou svého druhu. Stavební firmy totiž pracují na opravách dalších mostů, které jsou zásadní pro každodenní provoz v našem regionu.
Náklady na rekonstrukci mostu Pavla Wonky, která bude trvat až do podzimu příštího roku, se očekávají ve výši přes 180 milionů korun s daní. Ačkoliv rozpočty dalších aktuálně probíhajících rekonstrukcí mostů se této částce nevyrovnají ani v součtu, neznamená to, že tyto stavby nejsou pro dopravu v našem regionu důležité.
„Opravujeme samozřejmě majetek po celém Pardubickém kraji. Co se jen mostů týče, jedná se momentálně o projekty za více než 160 milionů. S dalšími začneme v průběhu léta a na podzim letošního roku. Největším připravovaným záměrem tohoto druhu je rekonstrukce mostu v Řečanech nad Labem. Přesnou cenu budeme znát po výběrovém řízení, odhadované náklady jsou zatím 240 milionů korun. Za poslední dva roky dává Pardubický kraj do těchto projektů nejvíce v historii, jen letos to dělá téměř tři miliardy korun z vlastních, státních a evropských zdrojů. Pokud se podíváme jen na mosty, je to letos přes půl miliardy,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Při plánování je třeba brát ohled na řadu faktorů
Prioritu, podle níž se určuje pořadí opravovaných silnic a mostů, určuje Pardubický kraj na základě pravidelných prohlídek mostů, vyhodnocení dat z provozu a dále v souvislosti s dalšími aktuálními či plánovanými projekty.
„Celkem máme 835 mostů na silnicích II. a III. třídy. Svou roli v pořadí oprav hraje jejich technický stav, zpětná vazba z cestmistrovství, ale například i to, že musíme zachovat v regionu dopravní obslužnost, takže bohužel nejde vždy dělat silnici a most najednou. Proto někde opravujeme jen poničenou komunikaci. V současné době připravujeme rozpočet pro roky 2025 a 2026. I v těchto letech budeme kromě silnic opravovat i řadu mostů. Vše budeme koordinovat se starosty, aby byla dopravní omezení co nejmenší. Kde to půjde, tam se silnicí budeme opravovat i most na ní,“ dodává první náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Které opravy mostů aktuálně například financuje Pardubický kraj?
Most ev. č. 324-018 Pavla Wonky, Pardubice
· Odhadované náklady 183 milionů korun s DPH.
· Stavba naplánována do října 2025.
· Více informací najdete na webu www.wonkac.cz.
Most ev. č. 33765-2, Křižanovice
· Odhadované náklady 61 milionů korun s DPH.
· Stavba naplánována do konce listopadu 2024.
Mosty ev. č. 34039–1 a ev. č. 34039–2, Mnětice
· Odhadované náklady téměř 28 milionů korun s DPH.
· Stavba naplánována do konce prosince 2024.
Most ev. č.32265-1, Bližňovice
· Odhadované náklady 21 milionů korun s DPH.
· Stavba naplánována do konce prosince 2024.
Most ev. č. 35826-2, Vrbatův Kostelec
· Odhadované náklady přes 16 milionů korun s DPH.
· Stavba naplánována do konce prosince 2024.
Mosty ev. č. 357-010 a ev. č. 357-009A, Nové Hrady
· Odhadované náklady přes 28 milionů korun s DPH.
· Stavba naplánována do konce září 2024.
Most ev. č. 0375-3, Pohránov
· Odhadované náklady 7 milionů korun s DPH.
· Stavba naplánována do konce září 2024.
Demolice mostu mezi Řečany a Kladruby nad Labem má začít ještě letos
Mezi aktuální významné menší mostní stavby lze zařadit i rekonstrukce propustku na silnici III/358 46 v Semaníně, který je nemovitou kulturní technickou památkou. Náklady se pohybují ve výši 17 milionů korun.
Seznam investic na podzim rozšíří například již zmíněná rekonstrukce mostu mezi Řečany a Kladruby nad Labem. V místě je od konce roku 2023 nainstalované provizorium. Pokud půjde vše podle předpokládaného harmonogramu, bude přes léto znám vítěz veřejné zakázky a před koncem letošního roku začne demolice staré konstrukce. V letech 2025-2026 bude následovat výstavba.
K opravám mostů nedochází pouze v rámci individuálních projektů, ale jsou také důležitou součástí klasických rekonstrukcí silnic. „Tam, kde nebyl dobrý stav komunikace a mostu zároveň, jsme zahájili práce současně. Týká se to například druhé etapy rekonstrukce silnice II/343 v Hlinsku. Její součástí je oprava mostu ev. č. 343-012. To je ideální varianta. Takže tam, kde lze opravy spojit, tak to tak samozřejmě děláme,“ vysvětluje Zdeněk Vašák, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.
Dřevobetonový most by měl mít v Pardubickém kraji premiéru v roce 2025
V současné době se již připravuje seznam investic pro rok 2025. Krajští silničáři by se v ní měli věnovat mostům v Radimi, Podlažicích, Borové, Klenovce, Holicích, Miřetíně či Zámrsku. O finálním seznamu investic pro příští rok bude na podzim rozhodovat krajská samospráva.
Významným počinem bude také stavba dřevobetonového mostu v Dolní Čermné. Tam se má v našem kraji vůbec poprvé využít nová technologie využívající lepené lamelové dřevo pro rekonstrukci mostu. V současné době probíhá projektová příprava. Dřevobetonový most se v rámci pilotního projektu také zvažuje na komunikaci mezi Jaroměřicemi a Jevíčkem. Nová technologie má zkrátit dobu rekonstrukce, snížit náklady i ekologické dopady stavby, ale přitom splňovat všechny technické požadavky i životnost, které má klasický most postavený z kombinace oceli a betonu.
Více jsme psali v tomto článku: https://www.suspk.cz/dreveny-most-v-pardubickem-kraji
Další informace o aktuálních i plánovaných opravách silnic a mostů v našem regionu, ale i podrobnosti k dalším dopravním projektům najdete na průběžně aktualizovaném portálu https://doprava.pardubickykraj.cz/.
CO VÁS ZAJÍMÁ
17. 10. 2024
Cestáři z Třemošnice mají nového pomocníka na zimní i letní údržbu
V pátek 1. listopadu nastane datum, odkdy musí krajští silničáři počítat se zimní údržbou. S přívaly sněhu a ledovkou jim bude na Třemošnicku v nastávající sezóně pomáhat zbrusu nový nákladní vůz Scania se dvěma nástavbami.
16. 10. 2024
Oprava Lidické ulice v Lanškrouně se přesouvá na jaro 2025
Ačkoliv měla Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) původně začít s rekonstrukcí silnice v Lidické ulici v Lanškrouně ještě letos v létě, práce se nakonec zahájí zkraje jara 2025. Důvodem je cena, za kterou projekt vysoutěžila dodavatelská firma. Částka byla oproti původním odhadům výrazně nižší a bylo třeba podanou nabídku na veřejnou zakázku detailněji posoudit.