Laser scanner pomohl silničářům Pardubického kraje odhalit poškozené silnice
7. 2. 2022
Georadar a laser scanner jsou pro silniční hospodářství průlomové metody na měření opotřebených komunikací. „Před mnoha lety jsme zahájili spolupráci s finskou společností Roadscanners. Tato spolupráce se týkala dvou technologií, které jsou z inovativního procesu zcela revoluční. Tehdy to byla otázka zapojení laser scanneru a georadaru do silničního hospodářství,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Správě a údržbě silnic Pardubického kraje se podařilo tento projekt nejdále dopracovat v laserovém skenování. Jedná se o technologii, která pracuje s tím, že laserová hlavice vysílá do prostoru paprsky, které vytvářejí „mračno bodů“, obdobně jako u fotoaparátů. Množina bodů utváří ucelený přehled o sledované komunikaci i s jejím příslušenstvím. V zásadě se dá z tohoto mračna bodů účelově separovat to, co silničáři potřebují. Může se jednat o souřadnicové uspořádání povrchu vozovky, monitorování silniční stavby, kde jsou kontrolovány jednotlivé pokládky konstrukčních živičných vrstev. Mohou to být i doprovodná příslušenství, například značky, silniční zeleň, bezpečnostní prvky, jiná cizí zařízení, deformace atd. To je sledováno až po pasportizaci celého problému. Naměřené hodnoty, které snímá vozidlo s laser skenerovou hlavicí, jedoucí cestovní rychlostí, se následně zpracovávají. Výsledky jsou vyhodnocovány v laboratoři.
Díky této technologii se v Pardubickém kraji podařilo opatřit nástroj, který prokazuje nadměrné opotřebení silnic II. a III. třídy a je v souladu s technickými předpisy, podle kterých můžeme komunikace rozdělit do pěti stupňů opotřebení. Jedná se o známkování jako ve škole od 1 po 5. Známky 4 a 5 jsou nevyhovující a havarijní stav. Princip laser scanneru spočívá v tom, že je proveden monitoring silnic před zahájením velkých staveb a pokračuje v jejich průběhu a v závěru. Na základě měření vzniká rozdílový stav, jehož výsledky ukazují deformační odchylky. Na základě dopadu do konstrukčních vrstev se dá vypočítat finanční náročnost opravy silnic.
U výstavby dálnice D 35 bylo zjištěno, že z 23 % byly komunikace opotřebeny běžně, ze 77 % bylo opotřebení nadměrné. V krátkém časovém úseku tedy došlo k 77% opotřebení užitných stavebně-technických vlastností komunikací.
„To koresponduje s tím, že silnice, které byly při výstavbě dálnice D 35 využívány, mají většinou živičné souvrství staré dvacet až čtyřicet let. Tyto silnice svoji funkci čtyřicet let skutečně plnily, zatímco stavební činnost dokázala komunikace opotřebovat za jednu až dvě stavební sezóny,“ řekl senátor a první náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš.
CO VÁS ZAJÍMÁ
17. 10. 2024
Cestáři z Třemošnice mají nového pomocníka na zimní i letní údržbu
V pátek 1. listopadu nastane datum, odkdy musí krajští silničáři počítat se zimní údržbou. S přívaly sněhu a ledovkou jim bude na Třemošnicku v nastávající sezóně pomáhat zbrusu nový nákladní vůz Scania se dvěma nástavbami.
16. 10. 2024
Oprava Lidické ulice v Lanškrouně se přesouvá na jaro 2025
Ačkoliv měla Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) původně začít s rekonstrukcí silnice v Lidické ulici v Lanškrouně ještě letos v létě, práce se nakonec zahájí zkraje jara 2025. Důvodem je cena, za kterou projekt vysoutěžila dodavatelská firma. Částka byla oproti původním odhadům výrazně nižší a bylo třeba podanou nabídku na veřejnou zakázku detailněji posoudit.