Konec stavební sezóny se rychle blíží, silničáři finišují s opravami
8. 11. 2024
Podzim už je v plné síle a v příštích týdnech meteorologové očekávají další snižování teplot. Pro silničáře to neznamená pouze začátek zimní údržby, ale také krátící se dobu na dokončení naplánovaných projektů. Proto v posledních dnech usilovně pracovali například v Letohradě, Litomyšli, Luži, Vendolí či Jamném nad Orlicí.
Letošní rekordní stavební sezóna, v níž se v Pardubickém kraji investuje do rekonstrukcí a modernizací komunikací téměř tři miliardy korun včetně daně je výjimečná i tím, že velké projekty jako jsou například otevření dálničních přivaděčů doplňují desítky menších, avšak lokálně velice důležitých záměrů.
„Projekty za stovky milionů střídají akce s menším rozpočtem, které však jsou také potřeba. V současné době se snažíme dotáhnout do konce nejenom klasické rekonstrukce, kde bych z nedávno dokončených vypíchnul například opravy ulice K Cihelně v Letohradu, Sokolovské v Litomyšli či například komunikace ve Vendolí, Jamném nad Orlicí, Kostěnicích nebo Březovicích. Ty skončily podle plánu ke 31. říjnu. Mezi významný projekt za více než 55 milionů korun, který bude letos dokončen, patří rovněž rekonstrukce mostu na Křižanovické přehradě, která byla zahájena v červenci 2023. Letos se také více věnujeme velkoplošným výspravám, které znamenají pro řidiče kratší uzavírky a za méně peněz jimi zvládneme opravit více silnic. Ty jsme nedávno dokončili na komunikacích v Dolním Újezdu, mezi Čankovicemi a Moravany nebo v úseku Řepníků po Domanice. Naopak ještě v této sezóně jsme zahájili práce na úseku Ostřetín – Horní Jelení, ty skončí v listopadu. Začala oprava Pražské ulice ve Svitavách s termínem dokončení na začátku prosince. Máme ještě pár týdnů, snad nám bude počasí přát a vše se stihne dokončit podle plánu,“ popsal aktuální stav na krajských silnicích Ladislav Valtr, náměstek hejtmana pro dopravu.
Řada důležitých staveb se dokončí až v příštím roce
U projektů, které budou trvat několik stavebních sezon, již brzy silničáři přeruší práce a staveniště připraví na zimní technologickou pauzu. Ta zpravidla končí na přelomu února a března, kdy teploty opět umožní zemní práce a obalovny začnou dodávat asfaltovou směs na rekonstrukci silnic. „Stejně jako připravujeme krajský rozpočet na rok 2025, tak s kolegy řešíme detaily k plánu oprav komunikací na příští roky, protože není pravdou, že bychom jednotlivé investice řešili nesystematicky. Ve všech případech vyhodnocujeme potřebnost, finanční náročnost, možnosti objízdných tras, ale také souběhy s investicemi obcí. V rámci našich možností chceme opět do silnic II. a III, tříd alokovat maximum finančních prostředků a chceme být maximálně aktivní v hledání vnějších zdrojů z Evropské unie a Státního fondu dopravní infrastruktury, protože se bohužel ukazuje, že změnu rozpočtového určení daní od ledna 2025 očekávat nemůžeme,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Více informací o opravách, termínech, cenách a dalších detailech oprav silnic v Pardubickém kraji najdete na portálu doprava.pardubickykraj.cz.