Již nyní se řidiči Správy a údržby silnic Pardubického kraje připravují na další zimní údržbu

26. 4. 2024

V situacích, kdy media apelují na řidiče, aby z důvodu špatného počasí nevyjížděli na silnice, sedají naopak šoféři Správy a údržby silnic Pardubického kraje do svých vozů a vyjíždějí upravovat komunikace, které jsou namrzlé nebo zasněžené, aby zajistili jejich sjízdnost. Zdokonalit se v ovládání několikatunových sypačů a dalších vozidel za nepříznivých podmínek proto vyrazili v dubnu na vysokomýtský polygon. Školení tam v sedmi dnech absolvovalo 230 šoférů ze všech cestmistrovství.

V rámci celodenní akce silničáři absolvovali nejprve teoretickou část a poté trénink na polygonu na několika stanovištích. Náklady na školení pokryla účelová dotace Pardubického kraje. „Účelem školení bylo, aby se řidiči zdokonalili v ovládání techniky v nestandardních podmínkách a krizových situacích. Bezpečně si procvičit jízdu na kluzkém povrchu silnice, krizové brždění a zastavení několikatunového sypače nebo zvládnutí smyku je pro řidiče velmi přínosné. Jednoduše řečeno kdo je připraven, není překvapen. U řidičů, kteří musí jít do práce často v podmínkách, kdy řada z nás ani nechce vyjíždět, to platí dvojnásob,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Školení je užitečné i podle náměstka hejtmana Michala Kortyše zodpovědného za oblast dopravy. „Řidiči Správy a údržby silnic se nacházejí v ošemetných situacích běžně. Je velmi užitečné, že si svoje schopnosti mohou vyzkoušet na bezpečném prostředí polygonu. Opakování je matka moudrosti. Patří jim všechna čest, protože vyjíždějí v situacích, kdy každý jiný zůstává doma,“ sdělil.

Disciplíny prověřily schopnosti řidičů

Školení se konalo na vysokomýtském polygonu, kde pořadatelé připravili na trati několik stanovišť, na kterých se řidiči v rámci odpoledního programu postupně všichni vystřídali. Patřilo sem například krizové brždění při jízdě na kluzkém terénu, zastavení před překážkou, ale i dovednostní disciplíny, které prověřily jejich odhad a cit. Řidiči si vyzkoušeli, jak se chovají různé typy aut s různými podvozky (4x4 a 6x6) a jak se mění jízdní vlastnosti v závislosti na typu obutých pneumatik.

Jedním z připravených stanovišť byla jízda z kopce a do zatáčky s nutností vyhnout se překážce na „přechodu pro chodce“. Řidiči postupně přidávali rychlost tak, aby si ověřili, jak se jejich auto chová. Z kopce se rozjížděli nejprve pomaleji, rychlost ale postupně zvětšovali. Na vlastní kůži si tak procvičili zastavení na kluzkém terénu a prověřili také ABS systém na svých vozech.

Školení by se mohlo opakovat

Na dalším stanovišti potom měli za úkol autem položit jeden z připravených sloupků tak, aby druhý z nich zůstal stát. Dalším úkolem bylo otevřít závoru a neshodit přitom lahve, dotknout se věže z pneumatik, aby kužel na vrcholu zůstal stát, nebo vycouvat přes připravenou trasu.

„Školení bylo připravené tak, aby si každý prověřil, co dokáže a co dokáže jeho auto. Při reálné zimní údržbě musí všichni řidiči jezdit na jistotu a nemají prostor na testování těchto manévrů. Na to je naopak polygon ideální, a tak věřím, že se bude v budoucnu tato aktivita opakovat,“ uvedl ředitel Správy a údržby Pardubického kraje Zdeněk Vašák.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje
úsek ředitele

CO VÁS ZAJÍMÁ

Plánovaná rekonstrukce Wonkova mostu startuje 1. června

15. 5. 2024

Plánovaná rekonstrukce Wonkova mostu startuje 1. června

V sobotu 1. června začne dopředu dlouho avizovaná rekonstrukce Wonkova mostu v Pardubicích, která bude trvat až do podzimu příštího roku. Oprava je nutná kvůli nevyhovujícímu technickému stavu mostu. Kvůli probíhajícím pracím bude provoz zúžený do dvou pruhů.

Stavební sezona začala

6. 5. 2024

Stavební sezona začala

Stavební sezóna už je v plném proudu! Ta letošní má být v oblasti silničního hospodářství jedna z nejnákladnějších v historii Pardubického kraje. Samospráva plánuje na rekonstrukce silnic a mostů vynaložit téměř tři miliardy korun včetně daně. Celkem se má letos začít či dokončit zhruba sto projektů, projekční příprava probíhá na dalších téměř 70.

Další aktuality