Jak je to se stromy u Chrudimi?

20. 2. 2018

Proč se nerealizovala výsadba třiatřiceti stromů podél silnice z Chrudimi na Podhůru? Tuto výsadbu nařídil odbor životního prostředí v Chrudimi a tak se cestáři chtěli pustit do práce. Jenže vzápětí odbor dopravy stejného úřadu po vyjádření Policie ČR vydal rozhodnutí, že stromy ohrožují bezpečnost silničního provozu.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje dlouhodobě usiluje o obnovu a výsadbu silniční doprovodné zeleně kolem silnic II. a III. třídy. Úspěšně byly realizovány projekty v hodnotě přesahující 50 mil. Kč. Dosud pořízenou zeleň je možno na některých úsecích silnic shlédnout, například mezi obcemi Pastviny a Mladkov nebo v úseku od Ronova nad Doubravou až po hranice kraje. 

Silniční doprovodná zeleň má estetickou funkci, je vodícím a orientačním prvkem pro uživatele silnic. Zabraňuje erozi v krajině, vytváří stín proti přehřátí asfaltového krytu vozovky a tím zmírňuje možné projíždění kolejí apod. Zároveň však zejména vzrostlé stromy tvoří tzv. pevnou překážku silničního provozu a jsou určitým bezpečnostním rizikem. Možnosti výsadby silniční doprovodné zeleně omezil i nový občanský zákoník.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje chtěla vysázet třiatřicet stromů podél silnice z Chrudimi na Podhůru jako náhradu za stromy, které kvůli svému stáří a stavu už musely být pokáceny. Tuto výsadbu nařídil i odbor životního prostředí v Chrudimi a tak se cestáři chtěli pustit do práce. Jenže vzápětí odbor dopravy stejného úřadu po vyjádření Policie ČR vydal rozhodnutí, že stromy ohrožují bezpečnost silničního provozu a že je silničáři nesmí vysázet, respektive je musí vysázet ve větší vzdálenosti od vozovky než doposud. Tuto podmínku ale Správa a údržba silnic Pardubického kraje splnit nemůže, protože by sázela na cizím pozemku

Máme tu dvě protichůdná rozhodnutí orgánů působících v přenesené působnosti státní správy a musíme vědět, podle kterého máme postupovat. Proto jsme se odvolali ke krajskému úřadu, který potvrdil stanovisko chrudimského odboru životního prostředí. To naši situaci ale nevyřešilo, a tak musel rozhodovat soud ve správním řízení,“ komentuje současný stav ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „S naším zřizovatelem Pardubickým krajem máme velice dobré, dlouhodobé a korektní vztahy. Rozhodnutí soudu má správní charakter z oblasti rozhodovacího procesu ve státní správě. Nejedná se o spor s naším zřizovatelem. Výklad práva přísluší pouze soudu,“ dodává Němec. 

Organizace teď čeká na doručení rozhodnutí krajského soudu s jeho odůvodněním, kterým krajský soud podnět Správy a údržby Pardubického kraje zamítl. Po nabytí právní moci tohoto rozhodnutí bude platit stanovisko odboru životního prostředí Městského úřadu v Chrudimi. Správa a údržba silnic Pardubického kraje by tak měla stromy vysázet, přestože se tím vystavuje možné sankci. „Stále jsme totiž v patové situaci – pokud stromy vysadíme, můžeme dostat pokutu. Pokud stromy nevysadíme, hrozí nám sankce také,“ vysvětluje Miroslav Němec s tím, že Správa a údržba silnic Pardubického kraje teď musí zvážit, jak bude dál postupovat. V té nejméně příznivé variantě může totiž nastat situace, kdy vzhledem k malému rozsahu silničních pozemků nebude možno stromy sázet a obnovovat vůbec.

Správce webu
Správa a údržba silnic Pardubického kraje

CO VÁS ZAJÍMÁ

Poškozená silnice z Hradce nad Svitavou do Vendolí čeká na opravu, kraj jedná s ŘSD

3. 2. 2025

Poškozená silnice z Hradce nad Svitavou do Vendolí čeká na opravu, kraj jedná s ŘSD

Silnice III/36625 mezi Hradcem nad Svitavou a Vendolím trpěla během stavby obchvatu Svitav pod koly těžké kamionové dopravy. Nákladní vozidla tuto trasu používala pro návoz stavebního materiálu a silnice je tak nyní výrazně poškozená. Pardubický kraj proto vede jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které ještě před zahájením stavby obchvatu slíbilo její následnou opravu, o co nejrychlejším stanovení termínu. Omezen by tady mohl být také provoz tranzitní nákladní dopravy.

Režim provozu na Wonkově mostu se změní. Začnou práce v krajních částech

30. 1. 2025

Režim provozu na Wonkově mostu se změní. Začnou práce v krajních částech

Práce na opravě mostu Pavla Wonky v Pardubicích pokračují. Stavební firma se v únoru přesune na jeho krajní části. Pro řidiče to znamená změny v provozu a na most nebude možné najet z nábřeží Václava Havla. Stavebníci s opravou mostu výrazně pokročili. Vyměněno bylo už 12 lan v jeho střední části, dále byly vybudovány nové kolektory pro budoucí kontrolu v předpolích mostu a navazující části vodovodních šachet. Nyní se práce přesunou do krajních částí, a to znamená také změnu pro řidiče, kteří budou moci využívat střed mostu.

Další aktuality