Za rekonstrukci silnice II/315 Ústí nad Orlicí - Hrádek získal Pardubický kraj jednu z hlavních cen

21. 9. 2021

Již po osmnácté se potkali představitelé ministerstev, centrálně zřizovaných organizací, vzácní hosté, zadavatelé dopravních staveb, projektanti i stavbyvedoucí na vyhlášení České dopravní stavby, technologie a inovace roku.

Pardubický kraj zde oslavil velký úspěch – odnesl si jednu z hlavních cen za výjimečně složitou a náročnou modernizaci silnice II/315, křižovatka s III/360 16 o délce přibližně 700 metrů.
Modernizace se sice netýkala velkého úseku, ale bylo zapotřebí využít mnoha náročných technologií.
Stavba je situovaná v krásné přírodě Orlickoústecka. Je krásná, technické provedení je skutečně unikátní. Jedná se o jednu ze staveb na silnici II/315, která vede od Chocně přes Ústí nad Orlicí prakticky až do Lanškrouna. Navazují další stavby směrem k silnici I/14 v Ústí nad Orlicí na Skuhrov prakticky až do Lanškrouna,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. V horizontu několika let bude modernizován prakticky celý průjezd Pardubickým krajem.

 

Již dokončená modernizace byla stavebně a technicky velice obtížná a úměrně tomu drahá. Silnice totiž vede přes skalní masiv. „Tento kopec a prostor jsou bohužel velmi nestabilní, ujížděla i silnice. Jednalo se o sanaci silničního tělesa, kde se muselo podloží vybrat až do hloubky deseti metrů. Od paty kopce se muselo začít stavět nové silniční těleso. Stavba překonává hlavně klesání kopce. Stavět se muselo podle jednotlivých vrstev s geomřížemi. Jsou tam také vrty, které připevňují těleso silnice ke kopci, aby neodtlačil novou silnici směrem dolů,“ sdělil Němec.

Investorem stavby byl Pardubický kraj, za který si cenu přijel převzít Michal Kortyš, senátor a 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje, zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost. Spolu s ním Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Senátor Kortyš ocenil práci stavebníků na modernizovaném úseku. „Ta stavba je velmi výjimečná, silnice vede komplikovaným terénem. I během stavby jsme řešili různé situace, jak rekonstrukci provést co nejlépe. Oprava měla trvat tři roky. I přes různé překážky se podařilo úsek dokončit ve dvou stavebních sezónách. Výsledek je skvělý,“ řekl Kortyš.

Cena pro opravenou silnici II/315 nebyla jedinou, který kraj na galavečeru získal. Oceněni byli také studenti Dopravní fakulty Jana Pernera z Univerzity Pardubice Jan Kubík a Jindřich Řezníček, za velmi zdařilé diplomové práce.
Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice je pro kraj velmi významným partnerem. Z její přítomnosti těží jak firmy, které se dopravě věnují, tak náš úřad. Univerzita je velice nápomocná i s řešením různých problémů v oblasti dopravy. Symbióza mezi krajem a univerzitou funguje velice dobře a já jsem rád, že taková vysoká škola působí právě v Pardubicích,“ sdělil Michal Kortyš.
Spolupráci s akademickým prostředím si pochvaluje také Miroslav Němec. „Máme navázanou spolupráci hned s několika vysokými školami a univerzitami napříč Českou republikou i v zahraničí. Kontakty jsou velice úzké a jsou postavené vždy na nějakých konkrétních projektech. Studenti k nám také přicházejí na praxe, píšou diplomové práce,“ pochvaloval si spolupráci Němec.
Odborná porota ocenila také rekonstrukci železniční stanice Letohrad, kterou provedla pardubická firma Chládek a Tintěra. Cílem opravy bylo zvýšení rychlosti vlaků i bezpečnosti železničního provozu. Ve stanici vznikla dvě nová nástupiště s bezbariérovým přístupem, pod celým kolejištěm byl vybudován zcela nový podchod. Ve stanici byly provedeny kolejové úpravy, které umožnily současné vjezdy a odjezdy vlaků v obou směrech. Po celém obvodu stanice se zmodernizovaly přejezdy a došlo k doplnění či obnově jejich zabezpečení. Součástí stavby byla také oprava vybraných mostů, komplexní rekonstrukce trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení.
Zrovna v našem kraji je železnice velice důležitá. Opravy na železnici probíhají v regionu hned na několika místech. Věřím, že přispějí k ještě lepší dopravní obslužnosti,“ dodal Kortyš.
Sérii oceněných doplňují stavbyvedoucí, kteří řídili modernizaci silnice II/358 v délce cca necelých dvanácti kilometrů v úseku Litomyšl – Němčice – Zhoř – Česká Třebová. Ocenění převzali Ondřej Štol a Luboš Mikulecký ze společnosti M-Silnice a.s., Hradec Králové.

 

Oceněná silniční stavba

Stavba

Modernizace silnice II/315 křiž. s III/36016 Hrádek

Autor projektu

Silniční projekt, spol. s.r.o., Šumavská 31, Brno

Dodavatel

MADOS MT s.r.o., Lupenice 51, Kostelec nad Orlicí

Stavebník

Pardubický kraj, Komenského nám. 125, 532 11 Pardubice

CO VÁS ZAJÍMÁ

Cestáři z Třemošnice mají nového pomocníka na zimní i letní údržbu

17. 10. 2024

Cestáři z Třemošnice mají nového pomocníka na zimní i letní údržbu

V pátek 1. listopadu nastane datum, odkdy musí krajští silničáři počítat se zimní údržbou. S přívaly sněhu a ledovkou jim bude na Třemošnicku v nastávající sezóně pomáhat zbrusu nový nákladní vůz Scania se dvěma nástavbami.

Oprava Lidické ulice v Lanškrouně se přesouvá na jaro 2025

16. 10. 2024

Oprava Lidické ulice v Lanškrouně se přesouvá na jaro 2025

Ačkoliv měla Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) původně začít s rekonstrukcí silnice v Lidické ulici v Lanškrouně ještě letos v létě, práce se nakonec zahájí zkraje jara 2025. Důvodem je cena, za kterou projekt vysoutěžila dodavatelská firma. Částka byla oproti původním odhadům výrazně nižší a bylo třeba podanou nabídku na veřejnou zakázku detailněji posoudit.

Další aktuality