Svitavské cestmistrovství bude v novém
22. 5. 2020
V areálu svitavské pobočky Správy a údržby silnic Pardubického kraje se rozjela velká stavební akce o dvou fázích. Na místě už vysloužilého skladu na posypový materiál vyroste nová hala s výrazně vyšší kapacitou, která silničářům ušetří nemalé finanční prostředky. Moderního zázemí se dočkají také zaměstnanci. Stavební práce mají finišovat na podzim.
V půlce dubna stavební firma obsadila svitavský areál a hned se pustila do první fáze renovace. Tou je demolice zchátralé haly, ve které silničáři skladují posypový materiál. Na jejím místě vyroste do konce září zbrusu nová hala. „Situace už byla svízelná, protože původní objekt ze 70. let minulého století se nacházel v havarijním stavu,“ konstatoval náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. Výstavbu za 25 milionů korun financuje Pardubický kraj prostřednictvím účelové investiční dotace. „Je to nejrozsáhlejší investice na jednom cestmistrovství za dobu fungování Správa a údržby silnic Pardubického kraje,“ podotkl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Zajímavostí je, že svitavská centrála je jedna z nejmenších v celém regionu. To sice snižuje provozní náklady, ale stavební investice to zvyšuje. Součástí výstavby skladového hospodářství musí být i manipulační plochy a opěrné zdi.
Hala uskladní 1200 tun soli
Zároveň se řadí také mezi nejvíce zanedbané. Potřebná rekonstrukce se dlouho odkládala, teď nastal její čas. „Nevědělo se, jestli krajští silničáři budou provádět údržbu na silnicích první třídy, a tím pádem, jak má být hala velká. Nakonec ji nedělají, takže se mohlo přistoupit k finálnímu řešení,“ poznamenal Petr Fiala, předseda Výboru pro dopravu a dopravní obslužnost Zastupitelstva Pardubického kraje. Celý nápad uzrál minulý rok po inspekčních cestách týmu pod vedením náměstka hejtmana pro dopravu Michala Kortyše. Na stole původně ležely dvě varianty – minimalistická a maximalistická. Nakonec k realizaci dospěl kompromis mezi oběma návrhy. Ten počítá s halou o kapacitě 1200 tun soli a 600 tun inertního materiálu. „Materiál bude pod střechou, takže v zimě nenamrzne a bude možné jej okamžitě naložit a jet sypat,“ vyzdvihl jeden z přínosů nového objektu Roman Vodička, vedoucí provozního oddělení Svitavy z SÚS Pardubického kraje. Vedle této stěžejní budovy vyrostou ještě opěrné zdi pro sklad inertního materiálu a písku. Díky tomu materiál vystačí na delší část zimního období.
Silničáři výrazně ušetří
Kromě nezpochybnitelné praktičnosti přinesou nové sklady silničářům také nemalé úspory. Doposud totiž reálně hrozilo, a také se vyjma letošní mírné zimy stávalo, že během mrazivých dnů posypový materiál docházel. V tu chvíli ho museli silničáři znovu nakoupit, jenže už za „zimní“ ceny. „Minimální spotřeba je kolem šesti tisíc tun soli za rok na území kraje. Měli jsme také zimy se spotřebou přes dvacet tisíc. Několik set korun. V odebraném množství jsou to potom obrovské částky,“ upozornil Miroslav Němec. U inertního materiálu už nejde tolik o peníze, ale hlavně spolehlivost a čas. Při opakovaném zásobování nastávají logistické problémy. „Písáky jsou v době, kdy mrzne, mimo provoz a odstávky mají i lomy. Když materiál dojde, musíme nasmlouvat cizí dopravce. V létě můžeme k zásobování více využít vlastní auta, takže nám větší kapacita skladu hodně pomůže.“ Nehledě k tomu, že drtě a písky jsou a budou nedostatkové materiály. Proto naše organizace přistoupí pro výrobu a zimní údržbu k předzásobení více jak na jednu sezónu.
Stěhování na podzim
Nové skladové hospodářství by mělo být podle plánu hotové do konce září. To je důležitý termín. „Je potřeba, abychom před zimním obdobím, které začíná 1. listopadu, stihli sklady naplnit materiálem. V tomto termínu jsme schopni se předzásobit ještě za nižší ceny,“ řekl Roman Vodička. Svitavští silničáři se v zimě také potýkají s jedním nepříjemným geografickým faktem. Městem procházejí hned tři frekventované silnice první třídy – I/34, I/35 a I/43. „Jedničky” sice Správa a údržba silnice Pardubického kraje neobstarává, ale provoz na nich přirozeně generuje mnohem větší zátěž i pro okolní komunikace.
Zlepší se také zázemí
Ve druhé fází renovace svitavského areálu vznikne přestavbou stávajících prostor nové zázemí pro zaměstnance. „Když jsem před necelými dvěma lety navštívil všechna cestmistrovství v kraji, právě ve Svitavách jsem byl překvapen velmi špatnými podmínkami,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš. „Proto jsem bojoval za změnu této situace. Nyní jsem rád, že úsilí nepřišlo vniveč a nové důstojné zázemí se brzy stane realitou.“ V projektu za zhruba šest milionů korun, který zatím nemá zhotovitele, se počítá s novými šatnami, záchody, sprchami, sušárnou na oblečení a boty, či prací místností. Na novou kancelář se mohou těšit také dispečeři zimní údržby. V nových šatnách by se silničáři měli převlékat už na podzim. Cílem je, aby se vše stihlo před náročným zimním obdobím. Do té doby budou zaměstnanci využívat provizorní prostory.
CO VÁS ZAJÍMÁ
2. 12. 2024
Řečany se dočkají nového mostu. Stavba začne už na jaře
Zbrusu nový most, který bude respektovat požadavky na splavnění Labe i památkářů, se začne v příštím roce stavět v Řečanech nad Labem. V nejbližších dnech bude podepsána smlouva se zhotovitelem. Práce jsou naplánované na dvě stavební sezony. Původní most je ve špatném stavu a v současné době řidiči v místě jezdí po mostním provizoriu, které je v místě položené od roku 2023.
29. 11. 2024
Od 1. prosince už můžete zase jezdit po hrázi křižanovické přehrady
Po více než roce intenzivních prací bude od prosince možné jezdit po hrázi křižanovické přehrady. S rekonstrukcí mostovky začala Správa a údržba Silnic Pardubického kraje na konci června 2023 kvůli špatnému technickému stavu.